Når man studerer bykortet over Århus, er der to net af overordnede
veje. Det ene består af store bueslag, der tager form efter bycentret
og Århus Bugt. Det andet består af radialer, der stråler ud
fra centrum mod Jyllands købstæder. Et fælles træk
ved de radiale veje er, at mødet med de gamle forstæder er højt
hævet over bugten. Efter mødet med forstædernes opsplittede
byrum og dominerende trafikudfletninger falder landskabet så brat, at
oplevelsen af at køre ned i et hul er stærk.
Fire indfaldsveje Grenåvej, Oddervej, Viborgvej og Randersvej
har linieføringer på tværs af landskabets bratte skråninger.
Det giver smukke kig til Århus Bugt, og byen får en særlig
identitet. Desværre er Randersvejs linieføring, der engang fremhævede
passagen af Egådalen, ødelagt af en nylig anlagt rundkørsel.
Ved Oddervej er det smukke kig til bugten ødelagt af dominerende havnebyggeri.
Gammel Horsens Landevej, Motorvejen mod syd og Skanderborgvej skærer bakkelandskabets
højdekurver diagonalt. Det giver en mindre stejl nedkørsel til
bycentret. Fra de tre indfaldsveje er der storslåede udsigter til Holme
Bjerge og Gellerupplanens skulpturelle gavle. Silkeborgvej har et jævnt,
langstrakt fald. Ved mødet med Viby Ringvej er der udsigt til Brabrand
Ådals flade og øst-vestorienterede forløb.
Trods kraftig trafik, dominerende skiltning og uskønne støjmure
giver indfaldsvejene med deres forløb identitet og forankring til landskabet.