Jernbanen
Årtiers heftige debat, om hvorvidt Jylland skulle have jernbane på
langs eller tværs med forbindelse mellem de gode østjyske havne
og det dårligt trafikbetjente Vestjylland, fik en afgørelse i 1857,
da regeringen gav koncession på anlæggelse af en længdebane
fra Århus over Viborg til Venøbugten. Anlæggelsen af jernbanen
i Århus blev ikke let. Ved godsbanegården nær Mølleengen
skulle der piloteres, mens der til hovedbanegårdens spor skulle graves
igennem den landtunge, der løber ned til Århus Å.
Jernbaneterrænet fik form som en stor slangebøsse. Skovgaardsgades
godsbanegård og hovedbanegården er slangebøssens to grene,
mens rangerterrænet, der strækker sig fra Ringgaden til Åbys
haveforeninger udgør slangebøssens greb.
Skal jernbanens linieføring og samspil med byen udforskes, er Ringgadebroen
at sammenligne med teatrets første parket. Fra broen er der en fin udsigt
til hovedbanegårdens grav, godsbanegårdens og rangerterrænets
flader. Spændende er også Hallsti med ar efter 1920'ernes nedrivninger
eller M.P. Bruuns Bro, hvor der er udsigt i modlys til sølvskinnende
spor i kontrast til Frederiks Alles mørke krop.
Med placeringen i Brabrand Ådal opdeler jernbanen byen. Som et alternativ,
der skaber bymæssig sammenhæng og forbinder bycentret med Brabrand
Sø, burde de åbenlyse landskabelige og bymæssige kvaliteter,
der knytter sig til en udflytning af godsbanegården, debatteres indgående.
Udsigt til
banegraven og Århus H. set fra Frederiks Alle.
Principskitse
jernbanen.
Snit i banegraven
ved Frederiks Alle.
Fra rådhusets
tårn er der udsigt til det udstrakte rangerterræn og Brabrand
Ådal, der krydses af Ringgadebroen.