Ringgadekvarterer og forstæder 1930-1940
Århus'
udvikling i 1930'erne blev præget af en meget stor tilflytning, der
i løbet af årtiet forøgede indbyggertallet med 18.000
til omkring 100.000. Byggeaktiviteten steg kraftigt og nåede i dette
årti et omfang, der for første gang oversteg de store byggeår
omkring århundredskiflet. Mest markant var dog færdiggørelsen
af nye hovedtrafikårer, der med-virkede til at skabe et ændret
trafikmønster i byen. Det var forst og fremmest Ringgade-systemet,
som blev endeligt afsluttet i 1939. I centrum blev åen overdækket,
og den nye Åboulevard blev en central forbindelseslinie mellem havnen
og udfaldsvejene mod vest til Silkeborg og Viborg. Færdiggørelsen
af Marselis Boulevard lettede ligeledes forholdene for den tunge havnetrafik
i sydlig retning.
Tredivernes omfattende etagebyggeri fandt i første række sted
i tilslutning til Ringgade-systemet. Både i den sydlige del samt i området
mellem Silkeborg- og Viborgvej opførtes hovedsagelig et traditionelt
karrebyggeri, placeret langs gadelinierne (Grænsegården på
Silkeborgvej var dog en undtagelse). Langs den vestlige del af Marselis Boulevard
anvendtes dog en mere åben byggeform, og i slutningen af årtiet
blev de nye strømninger i etagebyggeriet introduceret i byen. I Strandparken
mellem Svendborgvej og Strandvejen opførtes en stokhusbebyggelse, hvor
det lukkede karremønster var afløst af fritliggende boligblokke,
spredt i et parkområde med gangstisystemer mellem blokkene.
I løbet af mellemkrigsårene blev de nærmeste forstæder
for alvor inddraget i byudviklingen. Omkring 1940 havde de et samlet indbyggertal
på ca. 30.000, flest i Risskov, Åby og Viby, hvortil udflytningen
var kommet tidligst i gang. Højbjerg og Hasle fik først i løbet
af tyverne en begyndende forstadskarakter. Den tættere forbindelse mellem
købstaden og forstæderne indbyrdes blev endvidere skabt ved anlæggelse
af flere gennemgående veje (Rosenvangs Alle, Viby-Åbyvejen, Haslevej)
samt ved, at forstæderne i løbet af trediverne kom med i byens
kollektive trafiknet.
På hjørnet af Frederiksgade og Sønder Allé lå
indtil slutningen af 1930'erne en af byens gamle købmandsgårde.
De er nu afløst af bl.a. Handelsbankens store seksetagers kompleks,
men kan som Holsts gård stadig ses i Den Gamle By.