Ringgadekvarterer og forstæder 1930-1940

Århus' udvikling i 1930'erne blev præget af en meget stor tilflytning, der i løbet af årtiet forøgede indbyggertallet med 18.000 til omkring 100.000. Byggeaktiviteten steg kraftigt og nåede i dette årti et omfang, der for første gang oversteg de store byggeår omkring århundredskiflet. Mest markant var dog færdiggørelsen af nye hovedtrafikårer, der med-virkede til at skabe et ændret trafikmønster i byen. Det var forst og fremmest Ringgade-systemet, som blev endeligt afsluttet i 1939. I centrum blev åen overdækket, og den nye Åboulevard blev en central forbindelseslinie mellem havnen og udfaldsvejene mod vest til Silkeborg og Viborg. Færdiggørelsen af Marselis Boulevard lettede ligeledes forholdene for den tunge havnetrafik i sydlig retning.

Tredivernes omfattende etagebyggeri fandt i første række sted i tilslutning til Ringgade-systemet. Både i den sydlige del samt i området mellem Silkeborg- og Viborgvej opførtes hovedsagelig et traditionelt karrebyggeri, placeret langs gadelinierne (Grænsegården på Silkeborgvej var dog en undtagelse). Langs den vestlige del af Marselis Boulevard anvendtes dog en mere åben byggeform, og i slutningen af årtiet blev de nye strømninger i etagebyggeriet introduceret i byen. I Strandparken mellem Svendborgvej og Strandvejen opførtes en stokhusbebyggelse, hvor det lukkede karremønster var afløst af fritliggende boligblokke, spredt i et parkområde med gangstisystemer mellem blokkene.

I løbet af mellemkrigsårene blev de nærmeste forstæder for alvor inddraget i byudviklingen. Omkring 1940 havde de et samlet indbyggertal på ca. 30.000, flest i Risskov, Åby og Viby, hvortil udflytningen var kommet tidligst i gang. Højbjerg og Hasle fik først i løbet af tyverne en begyndende forstadskarakter. Den tættere forbindelse mellem købstaden og forstæderne indbyrdes blev endvidere skabt ved anlæggelse af flere gennemgående veje (Rosenvangs Alle, Viby-Åbyvejen, Haslevej) samt ved, at forstæderne i løbet af trediverne kom med i byens kollektive trafiknet.






Omkring 1940 havde Århus på nogle områder træk, der er karakteristiske for en storby: et vejnet med gennemgående hovedfærdselsårer og omfartsveje, et kollektivt trafiksystem, en række forstæder uden om selve byen samt en handels- og havnesektor med landsdelsfunktioner. På andre områder bar den endnu præg af den mindre by: midtbyen var endnu tæt beboet og havde ikke citypræg, industri- og håndværksvirksom-heder lå endnu hovedsagelig spredt over det meste af byen, og kun enkelte kvarterer var markeret af adskillelse mellem erhvervs- og bolig-områder. Et egentligt erhvervsområde var i trediverne under anlæggelse i Katrinebjergkvarteret vest for Vestre Ringgade, ligesom der i Åbyhøj og Viby lå mindre samlede industriområder.



På hjørnet af Frederiksgade og Sønder Allé lå indtil slutningen af 1930'erne en af byens gamle købmandsgårde. De er nu afløst af bl.a. Handelsbankens store seksetagers kompleks, men kan som Holsts gård stadig ses i Den Gamle By.