Forstædernes planlægning frem til 1970
Den virkelighed, vi i dag finder i de tidligere forstæder, er resultatet af en løbende planlægning gennem mange generationer. Allerede ved den tidligste bosætning var der tale om planlægning i betydningen fornuftsmæssige overvejelser. De middelalderlige landsbyer blev så vidt muligt anlagt med nærhed til både ager, eng og vandforsyning, og bygningerne blev opført på steder, der var passende tørre selv under vold-somme tøbrud. Landsbyernes planer skulle ligeledes opfylde en række praktiske formål, og derfor fik byerne mange fællestræk, således som det vises i Frits Hastrup: Danske Landsbytyper ( 1964). Ved udskiftningen i slutningen af 1700-årene fulgtes ligeledes nogle få hovedprincipper, der går igen fra sted til sted, og hovedskellene fra den nye ejendomsinddeling genfindes i dag overalt i vejforløb og andre synlige forløb gennem byerne.

Ved forstædernes tidligste fremvækst optrådte de private grundsælgere som planlæggere. Ejendomme med god beliggenhed nær landevej og evt. naturattraktioner blev udstykket, og parcellerne blev pålagt deklarationer, som især skulle sikre, at køberne bidrog til anlæg og vedligeholdelse af veje m.v., men også krav om villabebyggelse, forbud mod erhverv o.lign. var med til at sikre, at kvarteret fik en god standard, så også de efterfølgende parceller kunne sælges til en fornuftig pris. Planlægningens horisont var således den enkelte udstykningsejendom, men en helhedspræget byplanlægning var der ikke tale om.

En formaliseret offentlig helhedsplanlægning blev mulig med den første byplanlov (18. april 1925), men på grund af dyre erstatningsbestemmelser fik loven kun få virkninger.


Først med byplanloven af 29. april 1938 og cirkulæret af 21. oktober 1939 skabtes et brugbart redskab. Alle forstæderne blev byplanpligtige, da de havde mere end 1.000 indb. i bymæssig bebyggelse. Cirkulæret havde præciseret, at byplanpligten ville være opfyldt gennem en oversigtlig dispositionsplan, der efterhånden kunne udmøntes i partielle byplanvedtægter, dvs. tinglyste byplaner med bindende virkning for grundejerne. Formelt afveg pligten til at udarbejde partielle byplanvedtægter ikke meget fra lokalplanpligten, som vi kender den i dag, men i praksis var der stor forskel på kommunernes tilbøjelighed til at udarbejde sådanne planer, og nogle steder så meget få byplaner dagens lys, selv hvor behovet var åbenlyst. Det spillede sikkert en rolle, at byplanvedtægter skulle godkendes af ministeriet, medens traditionelle deklarationer var en lokal sag, der typisk blev klaret af grundsælgeren eller byggeselskabet.

De hensyn, der har formet kommunernes planer og dermed byernes form, har ændret sig gennem tiden. De første generationer af planer lagde hovedvægten på kloakeringsmulighederne på grund af tidens begrænsede teknik, og også den tekniske side af vejplanlægningen satte de fleste andre hensyn noget til side. Først så sent som i 1960'erne kan en egentlig helhedsplanlægning med ligelig vægt på en langt bredere vifte af hensyn siges at være anerkendt over alt.

Offentlighed i planlægningen hører en senere tid til. De første dispositionsplaner og byplanvedtægter fandtes kun i enkelte eksemplarer med maskinskrevet tekst og håndkolorerede kortbilag.