Forstædernes
planlægning frem til 1970
Den
virkelighed, vi i dag finder i de tidligere forstæder, er resultatet af
en løbende planlægning gennem mange generationer. Allerede ved
den tidligste bosætning var der tale om planlægning i betydningen
fornuftsmæssige overvejelser. De middelalderlige landsbyer blev så
vidt muligt anlagt med nærhed til både ager, eng og vandforsyning,
og bygningerne blev opført på steder, der var passende tørre
selv under vold-somme tøbrud. Landsbyernes planer skulle ligeledes opfylde
en række praktiske formål, og derfor fik byerne mange fællestræk,
således som det vises i Frits Hastrup: Danske Landsbytyper ( 1964). Ved
udskiftningen i slutningen af 1700-årene fulgtes ligeledes nogle få
hovedprincipper, der går igen fra sted til sted, og hovedskellene fra
den nye ejendomsinddeling genfindes i dag overalt i vejforløb og andre
synlige forløb gennem byerne.
Ved forstædernes tidligste fremvækst optrådte de private grundsælgere
som planlæggere. Ejendomme med god beliggenhed nær landevej og evt.
naturattraktioner blev udstykket, og parcellerne blev pålagt deklarationer,
som især skulle sikre, at køberne bidrog til anlæg og vedligeholdelse
af veje m.v., men også krav om villabebyggelse, forbud mod erhverv o.lign.
var med til at sikre, at kvarteret fik en god standard, så også
de efterfølgende parceller kunne sælges til en fornuftig pris.
Planlægningens horisont var således den enkelte udstykningsejendom,
men en helhedspræget byplanlægning var der ikke tale om.
En formaliseret offentlig helhedsplanlægning blev mulig med den første
byplanlov (18. april 1925), men på grund af dyre erstatningsbestemmelser
fik loven kun få virkninger.
Først med byplanloven af 29. april 1938 og cirkulæret af 21. oktober
1939 skabtes et brugbart redskab. Alle forstæderne blev byplanpligtige,
da de havde mere end 1.000 indb. i bymæssig bebyggelse. Cirkulæret
havde præciseret, at byplanpligten ville være opfyldt gennem en
oversigtlig dispositionsplan, der efterhånden kunne udmøntes i
partielle byplanvedtægter, dvs. tinglyste byplaner med bindende virkning
for grundejerne. Formelt afveg pligten til at udarbejde partielle byplanvedtægter
ikke meget fra lokalplanpligten, som vi kender den i dag, men i praksis var
der stor forskel på kommunernes tilbøjelighed til at udarbejde
sådanne planer, og nogle steder så meget få byplaner dagens
lys, selv hvor behovet var åbenlyst. Det spillede sikkert en rolle, at
byplanvedtægter skulle godkendes af ministeriet, medens traditionelle
deklarationer var en lokal sag, der typisk blev klaret af grundsælgeren
eller byggeselskabet.
De hensyn, der har formet kommunernes planer og dermed byernes form, har ændret
sig gennem tiden. De første generationer af planer lagde hovedvægten
på kloakeringsmulighederne på grund af tidens begrænsede teknik,
og også den tekniske side af vejplanlægningen satte de fleste andre
hensyn noget til side. Først så sent som i 1960'erne kan en egentlig
helhedsplanlægning med ligelig vægt på en langt bredere vifte
af hensyn siges at være anerkendt over alt.
Offentlighed i planlægningen hører en senere tid til. De første
dispositionsplaner og byplanvedtægter fandtes kun i enkelte eksemplarer
med maskinskrevet tekst og håndkolorerede kortbilag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|