Banegraven

Banegraven er et særdeles markant landskabsarkitektonisk indgreb. Jembanesporene, der fra nord og syd er ført ind gennem Århus Ådal, opleves som et bredt flodleje, der skærer sig ind til M.P. Bruuns Bro.

Da den første jernbane blev bygget i 1862 placerede man banegården, næsten hvor den nuværende er - med hovedindgangen ud for Ryesgade, idet man ønskede en placering så tæt på centrum som muligt. Denne første banegård var placeret i samme niveau som skinnerne i åda-len, hvilket var en nødvendighed, da togene vanskeligt kunne forcere stejle stigninger. Der var dog det problem, at der mellem ådalen og ba-negården var et stort halvøformet bakkedrag - Brobjerg - der fra det højtliggende Frederiksbjerg og morænebakkerne i syd skød sig ned mod Århus Å. Banegraven er opstået ved et indgreb i denne naturgivne topografi. Man har simpelthen ved jernbanens anlæggelse gravet sig gennem bakken på det sted hvor den var smallest.

Den første banegård og banegårdsplads lå faktisk væsentligt lavere end den nuværende, nemlig i næsten samme niveau som skinnerne ligger i dag. Man gik altså fra perronerne og direkte ud på banegårdspladsen. I forhold til den omgivende by lå pladsen nede i en lavning. Ryesgade og M.P. Bruuns Gade skrånede ned til banegården.

De mange nye banestrækninger betød, at man i løbet af 1920'erne udvidede banegraven betydeligt - fra 3 til 11 spor. Man nedrev halvde-len af karrestrukturen mellem den daværende Halls Vej og Jægergårdsgade for at gøre banegraven bredere. Hallsti forløber i dag gennem midten af de tidligere karreer. De store mængder jord, der blev afgravet, brugtes til at opfylde og hæve banegårdspladsen og de tilstødende ga-ders niveau.

 

Banegraven set fra M.P. Bruuns Bro.
Banegravens udmunding i Århus Ådal set fra Frederiksbro.
Således opstod de nuværende terrænforhold, hvor togene kører ind under M.P. Bruuns Bro, under banegården og videre enten ad højbanen over Spanien ned på havnen og evt. videre til Østbanen, eller ind på arealet ved DSB's centralværksteder. Forudsætningen for dette store projekt var anlæggelsen af godsbanegården i Mølleengen - den østlige del af Århus Ådal. Ialt omfordeltes ca. 1,5 mill. kubikmeterjord.

Dette landskabelige indgreb forbandt i realiteten ådalen med bugten på endnu et sted - nemlig ved Spanien og sydhavnen.

Fra M.P. Bruuns Bro og Frederiksbro har man et meget fint udsyn mod vest over sporarealerne og togene. Man kan her se "vejen ud i verden". Disse arkitektonisk værdifulde kig er betydningsfulde for byen og bør plejes og forbedres.