Historicisme 1850-1920

Senklassicismen gik næsten direkte over i en stilefterligningsperiode kaldet historicismen eller populært "stilforvirringsperioden". Historicismen udtrykte på mange måder tidens ånd, det toneangivende borgerskabs liberalistiske og romantiske kultur.

Romantikkens fortalere søgte tilknytning til de middelaldelige stilarter og så noget særligt nationalt i den røde mursten. Med Bindesbøll i spidsen kæmpede den nye generation af arkitekter for at frigøre sig fra klassicismens dikterede gode smag. Til forskel fra klassicismen, der var mere rationel og objektiv, udtrykte historicismen en mere følelsesbetonet og subjektiv arkitektur, hvor maleriske midler anvendtes i stor stil.

Også i Århus tog den arkitektoniske udvikling en drejning. I den lokale arkitektur optog man motiver fra middelalderen og renæssancen. Facaderne, som i lang tid havde været pudsede, fremtrådte nu med blank mur. Bindesbøll foregreb med statshospitalet Jydske Asyl denne udvikling. Denne bygning giver mindelser om den fjerne gotiske renæssance.

M.G.B. Bindesbøll (1800-1856)
Gottlieb Bindesbøll var en af Danmarks store arkitekter. Hovedværket i en stor og omfattende produktion er uden tvivl Thorvaldsens Museum i København. Bindesbøll kom til at dominere skiftet i dansk arkitektur fra senklassicisme til historicisme. Hos Bindesbøll samledes alle tidens strømninger og tendenser. Med energi og fantasi blev indtrykkene omarbejdet i først klassicisme og historicisme, sidenhen i en mere saglig præget arkitektur. Bindesbøll opførte i årene 1849-51 Statshospitalet Jydske Asyl i Risskov.

Gustav Ludolf Martens (1818-1882)
I 1857 gæstede kielerarkitekten Gustav Ludolf Martens Århus. Han var arkitekt på opførelsen af en ny avlsgård til herregården Wilhelmsborg. Avlsbygningerne, der var udformet i en markant, nygotisk arkitektur, vakte stor opsigt i datiden. Det samme gjorde sig gældende for huset Fredensgade 36, som Martens opførte for herredsfoged F.C. Willemoes. Huset opførtes i nygotisk stil. Da bygningen stod færdig i 1858, vakte den nye stil og husets indre pragt stor opmærksomhed sågar i hovedstaden. Adskillige steder i Århus og omegn ses eksempler på det indtryk. G.L. Martens arkitektur har gjort på lokale arkitekter og håndværkere.

W.Th. Walther (1819-1892)
W.Th. Walther efterfulgte Thielemann som kgl. bygningsinspektør i 1863. Umiddelbart efter var han ansvarlig for omfattende restaureringer på byens to gamle kirker, der på det tidspunkt var stærkt forfaldne.

Walther var kendt som en moderne arkitekt. Han tilhørte den kreds af arkitekter, der anført af Ferdinand Meldahl kom til at præge tidens bygningskunst. Han havde virket som konduktør i Hamburg ved genopbygningen efter den store brand i 1842, og hans studier af den såkaldte "Neubau" i Hamburg prægede hans senere arkitektur.

Hovedværkerne i Århus er udover domkirkerestaureringerne Vester Alle 15, det tidligere Århus Museum, Sankt Pauls Kirke og flere byejendomme, bl.a. Paradisgade 5-7.

Ferdinand Meldahl (1827-1908)
Omkring 1870 var det slut med Schinkels senklassicisme. I den internationale, akademiske historicisme, der efterfølgende blev dominerende, var Ferdinand Meldahl landets førende arkitekt. I sine bygningsværker benyttede han frit stiltræk fra middelalder, gotik, renæssance og barok. Hans produktion var meget omfattende. Med sin romantiske herregårdsstil, inspireret af historiske anlæg i Europa, evnede han at forny herregårdsbyggeriet.

Denne store, københavnske arkitekt blev efter Bindesbølls død bedt om at forestå en udvidelse af statshospitalet Jydske Asyl i 1861.

Vilhelm Dahlerup (1836-1907)
En anden berømt københavnsk arkitekt, der udførte et omend mindre byggeri i Århus, var arkitekt, professor Vilhelm Dahlerup, der i 1889-90 udførte to udbygninger med magasiner til Huset, Vester Alle 15, dengang Århus Museum.

Derudover udførte han i 1880'erne et forslag til en samlet bebyggelse omkring domkirken.



Statshospitalet Jydske Asyl – tegnet af arkitekt G. Bindesbøll i 1849-51. Bygningerne er opført i gule sten med vandrette, røde bånd. Anlægget er inspireret af hollandsk renæssance.



Fredensgade 36 – facaden mod Sønder Alle. Tegnet af arkitekt G.L. Martens i 1858. Et af byens mest betydelige monumenter fra den frie historicisme.



Vester Alle 15 – det tidligere Århus Museums bygninger er tegnet af arkitekt W.Th. Walther og opført i 1876-77. Museet blev taget i brug for den stedlige kunstsamling samt den i 1861 oprettede historiske og antikvariske samling.



Sankt Pauls Kirke, Sankt Pauls Kirkeplads – tegnet af arkitekt W.Th. Walther i 1887. Den røde kirkebygning er inspireret af den norditalienske romanske stil.

 



Tilbygning til Vester Alle 15 – tegnet af arkitekt Vilhelm Dahlerup.

 



Kannikegade 10 – arkitekt Carl W. Puck, 1883.

 

Carl Wilhelm Puck (1844-1926)
I forbindelse med de store kirkerestaureringer, som kgl. bygningsinspektør W.Th. Walther gennemførte, ansatte han en række unge arkitekter, som bosatte sig i Århus, hvor de siden etablerede egne tegnestuer. Arkitekter fik nu overdraget opgaver, der førhen var blevet varetaget af håndværkere og bygmestre.

Carl Wilhelm Puck arbejdede med restaureringen af Vor Frue Kirke. Som selvstændig arkitekt tegnede han flere beboelsesejendomme og villaer.