Nationalromantik 1880-1915

Nationalromantikken, der i en vis udstrækning kom til at præge dansk arkitektur omkring århundredskiftet, var opstået som følge af en stigende interesse for vor nordiske fortid blandt kunstnere.

Hovedværket for denne periode er Københavns Rådhus, der i årene 1894-1904 opførtes af arkitekten Martin Nyrop.

Anvendelsen af hjemlige materialer som tegl, kridtsten og granit, håndværksmæssigt udførte konstruktioner og de mange maleriske og fortællende detaljer, der indgår på en naturlig måde i helheden, var naturlige elementer i nationalromantikken. Nationalromantikken frembragte inden for en snæver kreds en række fremragende værker.

S.F. Kühnel (1851-1930)
Efter flere års ansættelse hos Vilhelm Dahlerup og Ferdinand Meldahl flyttede S.F. Kühnel i 1880'erne til Århus for at arbejde som konduktør for W.Th. Walther i forbindelse med restaureringen af domkirken. Han blev efterfølgende i byen, hvor han hurtigt blev en betydelig personlighed i byens arkitekturliv. Han var i en årrække Købstadsmuseets første arkitekt.

Kühnel demonstrerede ved flere lejligheder sin interesse for italiensk bygningskultur, ikke mindst demonsteret ved opførelsen af Handelsbankens hus på Lille Torv fra 1898.

Kühnel havde i sin ungdom arbejdet med genopførelsen af Frederiksborg Slot. Da han i 1898 opførte Mejlborg på Kystvejen, brugte han sine erfaringer herfra. Mejlborg brændte i 1899, men genopbyggedes i 1900. S.F. Kühnel er også arkitekten bag den arkitektonisk fine brandstation i Ny Munkegade.

Vilhelm Puck (1882-1954)
Puck jr., ikke at forveksle med Carl Vilhelm Puck, opførte flere boligbebyggelser på den nye bydel Frederiksbjerg. I dag indgår disse bebyggelser i et af byens mest velfungerende boligområder.

I årene 1917-19 opførtes karreen Gerlachsgade, Trepkasgade, Max Müllers Gade og Læssøesgade. Bebyggelsen, der består af rødstensejendomme med fremspringende karnappartier, er arkitektonisk set meget vellykket. Facaden, hvis øverste etage er udført i bindingsværk, har en hel del mindelser om Bedre Byggeskik-stilen. Vilhelm Puck har også tegnet den håndværksmæssigt smukt udførte ejendom Hedemannsgade 20.

Hack Kampmann (1856-1920)
Det kan være vanskeligt at opsummere Hack Kampmanns indsats som arkitekt med få ord. Mange markante bygninger, flere byplanprojekter, adskillige restaureringsarbejder, møbler samt ikke at forglemme en stor rejseaktivitet var resultatet af Hack Kampmanns liv med og i arkitekturen.

Kampmann virkede som arkitekt i en tid med stærke brydninger. Han evnede i sine projekter at fange tidens strømninger på en kunstnerisk stærk og egenhændig måde. I 1892 afløste han W.Th. Walther som kgl. bygningsinspektør. Han var allerede på det tidspunkt provinsens førende arkitekt.

Blandt de bygningsværker, som han opførte i de følgende årtier, er Århus Toldkammer, komponeret med virtuos dygtighed over byens middelalderlige byvåben. Marselisborg Slot er en arkitekturmæssig iscenesættelse, som mageligt måler sig med Eremitagen i København. Hans eget hus, Villa Kampen, var stærkt inspireret af den engelske arkitekt Charles Voysey. Århus Teater på Bispetorv, Erhversarkivet med de mange dekorative detaljer inspireret af rejser i en lang række lande vidner om hans rige produktion, som også omfatter bebyggelsesplanen for den nye bydel Frederiksbjerg, placeret på Marselisborgs jorder.

Anton Rosen (1859-1928)
Anton Rosens hvide pavilloner fra landsudstillingen i 1909 huskes, på linie med stationsbyen, som noget af det bedste, der skabtes i den forbindelse.

Anton Rosens arkitektur bar præg af hans interesse for det dekorative og den flittige brug af ornamenter, der er et ofte gentaget træk. Han fik kun begrænsede muligheder for at demonstrere sine evner i byen. I 1911 opførte han Ole Rømer Observatoriet på Observatorievej.

Thomas Arboe (1836-1917)
Thomas Arboe opførte primært nyttebygninger, ofte med murstensfacader udført i gule sten og præget af en moderne saglighed med begrænset brug af pynt. I dette valg var han tro mod sin læremester Hetsch's anbefalinger. Arboe opførte bl.a dele af Århus Amtssygehus, Århus Kommunehospitals første bygning, Mindegade 8, Elise Schmidts Skole i Nørre Alle 25 og flere banegårde i provinsen.

Rudolf Frimodt Clausen (1861-1919)
I perioden 1886-88 arbejdede Rudolf Frimodt Clausen som konduktør hos W.Th. Walther. Senere tegnede han bryggeriet Ceres, ejendommene Guldsmedgade 1, 3, 5, 7 og 9, Store Torv 7 og hjørnehusene på Sankt Pauls Kirkeplads. Som flere andre arkitekter udførte han i perioden bygninger i både nationalromantisk og nyklassicistisk stil.

Frantz Schmidt (1853-1921)
Frantz Schmidt er en af århundredskiftets udenlanske arkitekter. I en årrække havde han i sin hjemby Køln deltaget i opførelsen af Kølnerdomens vestlige del som arkitekt for bispedømmet i Køln. I Ryesgade opførte han den katolske Vor Frue Kirke.

Murermester A. Lauersen
Som et karakteristisk træk for perioden fremstår murermester A. Lauersen som bygmester for et anseeligt antal huse fordelt over hele byen. I Bygningskommissionens tegningsarkiv bærer et utal af tegninger murermesterens signatur.

Carl Lange (1828-1900)
Carl Lange deltog flittigt i det omfattende byggeri, der fulgte efter opførelsen af Sankt Clemens Bro i 1883. Oprindeligt havde han hos F. Meldahl deltaget i opførelsen af godset Frijsenborg.

Hans væsentligste bygninger er Børnely i Asylgade, nu Hans Hartvig Seedorffs Stræde, tårnbygningen Wormhus ved Sankt Clemens Bro,
officersbygningen ved Vester Alle og talrige bygninger i Ryesgade fra 1870'erne.

Ludvig A. Petersen (1848-1935)
Ludvig A. Petersen er en meget væsentlig arkitekt i det moderne bybillede i Århus. Gennem en længere årrække tegnede han flere fremragende, moderne skoler, bl.a. Teknisk Skole på Ingerslevs Plads og skolerne i Finsensgade, N.J. Fjords Gade, Paradisgade, Ny Munkegade og Læssøesgade.

Lille Torv 6 – opført 1896-98 og tegnet arkitekt S.F. Kühnel. Bankbygningen er en prægtig gendigtning af Palazzo Rucellai i Firenze opført i 1400-årene.



Sankt Lucas Kirkeplads 6-8 – tegnet af arkitekt C.V. Puck i 1915-16.



Gerlachsgade 14 – tegnet af arkitekt C.V. Puck i 1917-19.


 
Århus Teater på Bispetorvet – tegnet af Hack Kampmann i 1900. Et byens hus på byens torv.

 



Århus Toldkammer på havnen – et af Kampmanns hovedarbejder opført i 1897.

 



Villa Kampen, Strandvejen 104 – Hack Kampmanns egen villa opført i 1902.

 



Marselisborg Slot – tegnet af Hack Kampmann i 1902. En stemning af 1700-årenes storhed.

 



Erhvervsarkivet, oprindelig Statsbiblioteket, Vester Alle 12 – opført i 1898-1902. Ud af denne hans måske mest vellykkede bygning i Århus aflæses Hack Kampmanns evne til at placere en enkeltstående bygning naturligt i omgivelserne. Trods omgivelsernes store forandringer har bygningen bevaret sin arkitektoniske styrke og selvstændighed.

 



Ole Rømer Observatoriet – tegnet af arkitekt Anton Rosen i 1911.

 



Den katolske kirke, Ryesgade 26 – tegnet af arkitekt Frantz Schmidt i 1879-81. Trods talrige ændringer i gadebilledet fremstår bygningen, opført i fransk gotik, som den ædleste kirkebygning fra 1800-årene i Århus.

 



N.J. Fjordsgade Skole – tegnet af arkitekt Ludvig A. Petersen i 1908.

 



Havnegade 8-10 – tegnet af arkitekt R. Frimodt Clausen i 1896-97.

 



Læssøesgade Skole – tegnet af arkitekt Ludvig A. Petersen i 1920.

 



H. Pontoppidans Gade 18 – opført af murermester A. Lauersen i 1910.

 



Wormhus, Sankt Clemens Bro – tegnet af arkitekt Carl Lange, 1883. Byens første karrebebyggelse.

 



Vester Alle 3, Dragonkasernens hovedbygning – tegnet af arkitekt Carl Lange i 1874-78 i samarbejde med oberst Glahn fra Ingeniørkorpset i Fredericia. Bygningens formudtryk er inspireret af 1300-årenes Norditalien.