Fra rådhusets
tårn er der en fin udsigt til landskabets overordnede træk i form
af bugten, ådalen og skovene.
Udsigten mod
syd domineres af det åbne landskab. Selv ikke Frederiksbjergs disciplinerede,
tætte karrebebyggelse eller Viby og Holmes forstadskvarterer formår
at tage opmærksomheden fra Marselisborgs udstrakte skovareal og Holme
Bjerges bakkelandskab.
I det historiske bycenter, afgrænset af Graven, Volden, Århus
Å og Århus Bugt, føles terrænet lige så fladt
som en pandekage. Det er det, der gør mødet med resterne af
det gamle voldanlæg, der omkransede den gamle vikingeby, særligt
spændingsfyldt. Smukkest og mest inspirerende opleves det gamle voldanlægs
linier fra Harald Skovbys Gade. Stærke oplevelser er der også
langs Nørre Alle og Åboulevarden, hvor smeltevandsdalens flade
møder bakkelandskabets skråninger. Ny Munkegade, Grønnegade,
Christiansgade og Vester Alle er eksempler på byens stejle "ramper".
Sammenstødet mellem flade og skråning kan også iagttages
i en større landskabsmæssig sammenhæng, hvis man aflægger
smeltevandsdalene ved Egå og Brabrand et besøg. Med den langstrakte,
nordorienterede, mørke skråning og det karakterfulde, bratte
dyk mod det historiske bycenter er kontrasten til den udstrakte, solbeskinnede
dalbund en landskabsarkitektonisk oplevelse af høj karat.
Oplevelsen af Brabrand Ådal set fra Ringgadebroen er anderledes. Her
er det ikke Langenæs' markante punkthuse eller Gellerupplanens og Bispehavens
skulpturelt formede etagehuse på skråningerne, der dominerer,
men derimod den udspændte smeltevandsdal og de sølvblanke jernbanespor
med forbindelse til Europas storbyer, der fanger opmærksomheden.
Fælles for alle indfaldsveje er, at de ved ankomsten til Århus'
forstæder er højt hævet over havet. Efter passagen af forstædernes
opsplittede bylandskaber falder landskabet brat mod Århus city og det
historiske bycenter. Så markant falder landskabet mod bugten, at fornemmelsen
af at køre ned i et hul er stærk. Grenåvej, Randersvej,
Viborgvej og Oddervej har, som noget særligt værdifuldt, med deres
linieføring vinkelret på de bratte skråninger udsigt til
Århus Bugt.
En anden oplevelse af overordnede landskabstræk fås ved at iagttage
landskabet fra Århus Bugt. Set fra Cat-Links højpotente, brummende
færger står Brabrand Ådal og Egådalen tydeligt med
det bakkede landskabs højtsatte horisontlinie som et effektfuldt bagtæppe.
Fra bugten er det tydeligt, at den byprofil, der tegnes af rådhuset,
domkirken og universitetet, er sårbar i forbindelse med nybyggeri på
havnen.
De byggede strukturer kan svække eller styrke oplevelsen af landskabet
og bykroppen. Linieføringen af Åbyhøjs og Risskovs villaveje
på tværs af landskabets højdekurver udnytter på eksemplarisk
vis udsigten og det skrånende terræn. Prisværdige er også
Frederiksbjergs disciplinerede karrebebyggelser. Med den taktfaste rytme,
tætheden og det homogene materialevalg fremhæves landskabets flade.
Gellerupplanens etagehuse og Langenæs´ punktformede højhuse
giver med deres skulpturelle klarhed horisontlinien karakter. Det gælder
ikke for den uheldige etagehusbebyggelse fra 1970'ernes begyndelse ved Klostervangen.
Her ses det desværre med næsten brutal tydelighed, hvor galt det
kan gå, når bebyggelsesmønsteret brydes uden indlevelse
for stedet og respekt for de historisk bebyggede strukturer.
Klostervang og Vestervang dominerer med deres skala ådalens bebyggelsesmønster
Snit fra Mundelstrup
til Århus Bugt
Vester Alle
står som en karakterfuld rampe.
Snit fra Holme
Bjerge til Egåen.