I næsten 900 år, indtil den første kysthavn blev bygget i
midten af 1800-årene, fungerede åmundingen som havn. Kysthavnen
blev indledningen til en havneudvikling præget af næsten eksplosiv
vækst. Traditionen med udvidelser af format fortsættes i Århus
Havns masterplan fra 1996, hvor en fordobling af havnearealet over en 30-årig
periode skitseres.
Hensynet til Århus' enestående bakkelandskab med skovklædte
kystskrænter helt tæt på bycentret har resulteret i etableringen
af en vækstzone med retning mod øst ud i bugten. I sin udstrækning
spænder vækstzonen fra Containerhavnen i nord over Inderhavnen til
Multiterminalen mod sydøst.
Den voldsomme havnevækst har haft sin pris. Fra bymidten og den oprindelige,
smalle forstrand er udsigten til bugtens smukt reflekterende vandflader og Mols
blevet beskåret fra widescreen-format til miniformat i de huller, der
er blevet tilbage mellem siloerne og pakhusene. Den højeffektive havnedrift
med transport af store containere, hurtig losning og øgede krav om sikkerhed
har også radikalt ændret havnens miljø. Hvor havnen tidligere
var drømmenes og frihedens rum, er den rå virkelighed i dag kendetegnet
ved kontrol og aflåste indhegninger med adgang forbudt.
Århus Havns forposter mod nord og syd er to lystbådehavne. Århus
lystbådehavn er et beskæftigelsesprojekt fra 1930'erne, mens Marselisborg
lystbådehavn med sin arkitektur fortæller om postmodernismens æra
i Danmark. Den gamle lystbådehavn giver rum for veteranerne og jollesejlere,
der tæller nogle af verdens bedste. Den nye lystbådehavn ved Strandvejen
er også med sine butikker og restauranter tilholdssted for gæster
fra byen. Når solen står højt på himmelen , og man
står som sild i tønde på molen, findes her et af de steder,
hvor man kommer for at slappe af, men også for at blive set.
I den gamle inderhavn ligger Toldkammeret, der med sin arkitektur og håndværksmæssige
kvaliteter hører til blandt byens fineste bygninger. Af industribygninger
af høj arkitektonisk værdi skal nævnes Oliemøllens
rationalistiske siloanlæg og siloerne, der kaldes de fem søstre,
fordi de står der ens på række med smukke gavle. Inderhavnens
pier 1 og 2 rummer med deres placering tæt på bymidten muligheder
for en visionær udvikling af en rekreativ havneby.
Containerhavnen og Multiterminalen har skibsanløb døgnet rundt.
Intens trucktrafik og drøn fra containere resulterer i spændt årvågenhed.
De to dynamiske havneafsnit har store vanddybder, udstrakte, åbne og fleksible
kajanlæg med fritliggende pakhuse og smukke, megastore kraner. Man kan
begræde tabet af gamle dages havneromantik, manglen på bygninger
af arkitektonisk kvalitet og det oprindelige tætte samspil mellem byen
og havnen.
Århus Havn. 1:25.000
Set fra Bassin
3 står domkirken som fixpunkt flankeret af de monumentale pakhuse kaldet
"de fem søstre".
Snit ved Bassin 2.
Udsigt til bugten,
Mols og Århus Havn fra rådhusets tårn.
Havnefronten
står klar og præcis med udsigt fra Toldkammeret til bugtens "blå
gulv".