Bebyggelsesmønster
Mølleparken og de store institutioner

De oversvømmede områder ved åen blev tørlagt og drænet, da mølledriften i 1871 gik fra vandkraft til dampkraft. På den nyindvundne flade blev der bygget et kunstmuseum, mens skråningerne blev udnyttet til markante, offentlige institutioner.

De fritliggende, velbyggede, offentlige institutioner er placeret på en skråning, der falder markant fra Rådhuspladsen mod Århus Å. For foden af skråningen ligger på ådalens flade bund Mølleparken og Huset. De to parkrum afgrænses af karakterfulde bykanter ved Møllegade, Museumsgade og Thorvaldsensgade. Bykanten opleves bedst fra Mølleparken, mens de offentlige institutioner kan ses fra Vester Alle. Emanuel Sejrs Gade og J.M. Mørks Gade. Enkeltvis er institutionerne en oplevelse af høj arkitektonisk kvalitet, men mest spændende er de indbyrdes rumlige sammenhænge og samspillet med de grønne, bymæssige parkrum. Mølleparkens anlæg er desværre præget af forfald og manglende indlevelse.

I 1997, hvor arkitekturpolitikken blandt andet har fokuseret på det offentlige som bygherre, er Hovedbiblioteket, Ting- og Arresthuset, Erhvervsarkivet, Handelsskolen, Kunstbygningen, Ridehuset og den tidligere dragonkasernes hovedbygning markante. Granitsokler, tykke murede vægge med solid robusthed, natursten anvendt til friser, gesimser og vinduesindfatninger giver facaderne rigdom og variation. Fremhæves skal også kobberinddækninger, tagvinduer og tagnedløb, der viser en prisværdig omhu for detaljen.

De arkitektoniske udtryk er forskellige. Ting- og Arresthusets magt og disciplin ved fængselsmuren følges op af en stærk stemning af tugt. Erhvervsarkivet udtrykker med de dristige konstruktioner og facadernes filigranagtige ornamentik storbyens elegance, mens Handelsskolen med sin nøgternhed afspejler erhvervslivets rationalitet og kølige kalkuler. Frimurerlogen og Kunstbygningen med de pudsede facader skiller sig ud. Inskriptionen SUB-CRUCE-CLEMENTIA-CRESCIT (under korset trives mildheden) antyder dog omgangsformer, der er forskellige fra Kunstbygningens. Også Realkredit Danmarks og Kunstbygningens tilbygninger er interessante for deres fine indlevelse og respekt for stedet. Åens popler er vigtige som en klar afgrænsning mellem flade og skråning.



Mølleparken og de store institutioner.



Udsigt til Domhusets magtfulde bygningskrop set fra Vester Alle.


   
Snit – Mølleparken.

Udsigt til Mølleparkens bibliotek.

 

Realkredit Danmarks nye kontorhus er smukt indpasset.