Nicolaus Hinroch
Riemann (? - 1759)
Bygmester Nicolaus Hinroch Riemann kom formodentlig oprindeligt fra Mecklenburg-Schwerin.
Efter den store brand i Viborg kom flere udenlandske bygmestre og håndværkere
fra Tyskland for at genopbygge byen.
Nicolaus Hinroch Riemann var en vigtig bygmester, der byggede fra Skagen mod
nord til herregården Trøjborg ved Tønder. I modsætning
til et stort antal bygmestre fungerede han i flere tilfælde som projekterende
arkitekt.
I årene 1743-44 forestod den da veletablerede bygmester en istandsættelse
af Århus Domkirke. Bl.a. stod han for domkirkens barokke gavle, portalernes
barokke indfatninger. Ændringer, der sidenhen er fjernet.
Det regnes også for sandsynligt, at Riemann omkring 1750 medvirkede
til opbygningen af det gamle Løveapotek på Store Torv i Århus.
Her står bygningen heller ikke længere i den daværende udformning.
Riemann erindres i historieskrivningen som en mand af bemærkelsesværdigt kulturelt niveau. Sikkert er det, at hans skaberevner har tilført dansk arkitektur bygninger af væsentlig betydning.
Christian
Jensen Mørup (1732-1800)
Århus fik igen en betydelig bygmester. I 1761 udførte Christian
Jensen Mørup, på foranledning af rektor Jens Worm, tegningerne
til den nye lærde skole i Mejlgade. For udførelsen af dette arbejde
fik han efterfølgende udbetalt seks rigsdaler. Disse tegninger er det
først kendte arbejde fra Mørups hånd, og forslaget blev
godt modtaget. Katedralskolens nye bygning blev efterfølgende opført.
I 1840'erne ombyggede og forhøjede hofbygmester Jørgen Hansen
Koch og Hans Wilhelm Schrøder bygningen i senklassicistisk stil.
Nicolaus Hinrich Riemann må anses for at være Christian Jensen
Mørups læremester. Han udførte en række arbejder
på Engelsholm og dens godskirke i Bredsten tæt på Mørups
barndomshjem. Indtrykkene herfra var en tydelig inspirationskilde i Mørups
senere arbejder.
Tømrermester
Anders Vestergård
I ældre tider var "professionelle" håndværkere
og bygmestre et ukendt begreb. Bønderne opførte selv deres gårdanlæg.
Sidenhen, i forbindelse med opførelse af kirke- og klosterbyggeri,
opstod der et behov for en håndværkerstand. Håndværkerne
rejste ofte rundt i landet og tilbød deres arbejdskraft.
En af disse håndværkere var Anders Vestergård. I 1776 gennemførte
han en stor istandsættese af Århus Domkirke. Han medvirkede ved
opførelsen af Moesgårds smukke hovedbygning, men døde
før arbejdet var afsluttet.
Christian
Joseph Zuber (1736-1802)
Efter akademitiden og tilkendelse af den store guldmedalje blev Zuber elev
hos den store franske arkitekt Jardin, der virkede i Danmark i en årrække.
Han blev derigennem eksponent for klassicismens gennembrud i Danmark.
Zuber udførte sidenhen selvstændige arbejder af fin arkitektonisk
kvalitet med et personligt og originalt præg. Specielt i sine herregårdsarbejder
demonstrerede Zuber sin evne til at stille bygninger sammen i store helheder
og til at gennemarbejde bygningernes form.
Det er noget usikkert om Zuber opførte Rathlousdal. Men han restaurerede
Århus Domkirke i 1775-78. Hovedværket er dog herregården
Moesgård.
Ridderstræde 4 den sidste bevarede bod i en af byens mindste
gader.
Mejlgade 18
bygningen er trods adskillige ombygninger præget af sin 1700-tals
oprindelse. Valmtagets markante rejsning og bygningskroppen er karakteristisk
for barokken
Vestergade
58 en del af de gamle købmandsgårde står endnu på
deres plads. Anlægget er, trods ombygninger, et godt eksempel på
renæssancens og barokkens firlængede købmandsgård.
Gården har et femten fag langt forhus langs Vestergade fra ca. 1700.
Moesgård fik sin nuværende skikkelse i 1776-78. Anlægget er overvejende i klassicistisk stil, men har også barokke stiltræk, der vidner om den stilhistoriske overgangsperiode, som Moesgård hører til. Helt frem til vor tid har bygningsanlægget i enestående grad bevaret sit oprindelige præg. Moesgård er et stort anlagt symmetrisk anlæg, hvis fint udformede rødstensavlsbygninger sammen med hovedbygningen er et af de smukkeste og mest harmoniske gårdrum i Danmark.
Facadeforslag
til den lærde skole i Mejlgade af C. Jensen Mørup fra 1761. Den
markante kvistgavl er tydeligt inspireret af Riemanns arkitektur. Arbejdet
bidrager til den "jyske murermesterbarok", der udformedes i første
halvdel af 1700-årene.
|
|||||||