Begyndende
udvikling 1820-1860
Væksten
i byens handel og skibsfart i slutningen af 1700-årene blev midlertidigt
afbrudt ved Danmarks deltagelse og nederlag i Napoleons-krigene og kriseårene
derefter. Men fra omkring 1830 indledtes en periode med stigende efterspørgsel
efter dansk korn til eksport, og de gode tider for landbruget smittede af på
den økonomiske aktivitet i Århus. Det blev fremgangstider for byens
håndværkere og købmænd, og der blev skabt basis for
oprettelse af industrivirksomheder, der kunne forsyne omegnens landmænd
med nye redskaber, maskiner, bygningsmaterialer og andre fornødenheder.
I årene omkring århundredskiftet begyndte desuden i Århus
en stigning i byens indbyggertal, der frem til midten af 1830'erne voksede fra
ca. 4.100 til omkring 6.800. I de følgende par årtier blev tilgangen
endnu større, så byen ved udgangen af 1850'erne var hjemsted for
en be-folkning på 11.000 mennesker og passerede Ålborg som Jyllands
største by. Det stigende folketal skabte behov for en begyndende udvidel-se
af byområdet ud over de hidtidige rammer.
Frem til 1850 besværliggjordes udvidelserne dog, da byen fortsat var "indhegnet"
bag byens planker og byportene, hvor der skulle betales afgifter (accise og
portkonsumtion) af de varer, der fra oplandet blev ført ind i byen. Bl.
a. i Vestergade blev der dog plads til nye bebyg-gelser, efter at byens gamle
kirkegårde i århundredets begyndelse blev nedlagt og erstattet af
den nye Søndre Kirkegård uden for Brobjergport ved Skanderborgvej.
Uden for selve byområdet fandt de første bebyggelser sted mod syd.
Uden for Mindeport, hvor de spanske hjælpetropper i 1808 havde haft vagtområde,
opførtes i det følgende par årtier en række små
beboelseshuse, især langs østsiden af vejen, der snart fik navnet
Spanien. Også på det indvundne, græsklædte stykke land
mellem denne gade og havet var der efterhånden blevet plads til at bygge,
og her voksede omtrent samtidig en småhusbebyggelse frem i gaden Grønland.
I første
del af perioden ændredes bybilledet dog mest markant gennem udbygningen
i 1820'erne af den næsten ufremkommelige "Vej bag om byen" til
en grusbelagt alle og spadseresti, der afgrænsede byen fra markjorderne
og blev en ydre forbindelsesvej mellem byportene fra Mindeport til Studsgades
Port.

Det billede af Lille Torv, Borgporten og store Torv, set mod det gamle rådhus
og domkirken, er baseret på et af de allerførste fotografiske
optagelser (daguerreotypier) fra Århus, som guldsmed Chr. Piil fremstillede
i begyndelsen af 1840'erne. Rådhuset blev nedrevet i midten af 1850'erne
og Store Torv fik derefter sin nuværende udstrækning.
En
egentlig bebyggelse langs alleen - de senere gader Sønder Alle, Vester
Alle, Nørre Alle og Nørregade - kom dog først igang efter
byportenes nedrivning i 1851; tidligst langs Nørregade.
Den væsentligste udvidelse i 1840'erne og 1850'erne foregik på tofterne
mellem Frederiksgade og Dynkarken. I sidste halvdel af 1840'erne begyndte udstykningen
og bebyggelsen af et nyt kvarter omkring Fredens Torv og Fredensgade, og i halvtredserne
fortsattes byudvidelsen nord herfor ved anlæggelse af Søndergade
og Østergade. På hjørnet af Søndergade og Sønder
Alle anlagde Søren Frichs i 1854 en maskinfabrik, mens andre industrivirksomheder
blev etableret i de gamle gader eller uden for byområdet som Ceres ved
Silkeborgvej eller Århus Gasværk og andre fabrikker syd for Grønland
og Spanien langs Hadsherredsvej (nu Strandvejen).
Den økonomiske fremgang gav endvidere anledning til, at der fra midten
af 1840'erne blev igangsat en udvidelse af byens gamle åhavn, som i løbet
af halvtredserne blev suppleret med et egentlig havnebassin placeret uden for
åmundingen på selve kysten.
Næsten landlig idyl præger udsigten over Århus fra Viborgvej,
tegnet af Søren Læssøe Lange i 1821. I højre side
af billedet ses Århus Mølle og foran den den delvist oversvømmede
mølleeng, mens skrænterne bagved er den ubebyggede Bispetoft mellem
Frederiksgade og åen. Eneste bebyggelse her er "ruinen" i købmand
Rées romantiske have. Bakkeskråningen til venstre med vejrmøllen
på Mølletoften er nu hjemsted for Den Gamle By.