Væksten
tager fart 1860-1890
Det
blev et gennemgående træk i den sidste halvdel af 1800-årene,
at de danske byer voksede kraftigt som følge af befolkningstilvæksten,
afvandringen fra landbruget og den tiltagende industrialisering. Mellem 1860
og 1890 blev det samlede indbyggertal i de danske provinsbyer næsten fordoblet.
I Århus var tilgangen dog endnu større. I 1870'erne atløste
den Odense som landets største provinsby, og byen rummede 1890 omkring
33.000 mennesker - tre gange så mange som i 1860.
En afgørende forndsætning for den store vækst i Århus
i denne periode var den centrale placering, som byen havde skabt sig i detjyske
tra-fiksystem og dermed i landsdelens handelsnet. Få år efter at
havneudvidelsen i 1861 var færdig, blev Århus et knudepunkt på
den nyanlag-te jyske længdebane med gode jembaneforbindelser ikke blot
mod nord og syd, men også til Nordvest- og Vestjylland via Langå-Holstebro
og Skanderborg-Herning banerne. I 1870'erne og 1880'erne fulgte anlæg-gelsen
af lokalbanerne til Djursland (Ryomgård Odder og 1902 til Hammel) omtrent
samtidig med en ny havneudvidelse (Nordre Havne-bassin).
Århus Havn udviklede sig derfor frem til 1880'erne som en vigtig eksporthavn
for bl.a. korn og kreaturer, og efter landbrugsomlægningen blev den provinsens
vigtigste importhavn for rå- og foderstoffer til landbruget. Det kom især
byens handels- og skibsfartserhverv til gode, men også industrisektoren
kom i løbet af disse år til at spille en betydelig rolle, bl.a.
gennem grnndlæggelse af ftere maskin- og tekstilfabrikker og udbygning
af bygningsmaterialevirksomheder. Endvidere etableredes inden for næringsmiddelområdet
et par virksomheder, der snart blev blandt byens førende: Århus
Oliefabrik ( 1 871 ) og Otto Møn-steds Margarinefabrik (1883).
I årene mellem 1860 og 1890 kom byens udvidelse især til at foregå
mod syd og nord. 1 den vestlige del af byen kom der næsten ingen ny bebyggelse.
Vest for Skanderborgvej og Frederiksgade skrånede terrænet stejlt
ned mod åen og Mølleengen, der stod under vand som mølledam
for Arhus Mølle, indtil der i 1873 blev installeret dampkraft i møllen.
I slutningen af 1870'erne forsøgte mølleejer Weiss at få
Mølleen-gen udlagt til bebyggelse, men fik afslag af sundhedskommissionen
på grund af engens sumpedejordbund. Derimod blev hjørnearealet
Vester Alle/Skanderborgvej på samme tid taget i brug til en af byens tre
nye kaserner.
En væsentlig forudsætning for byens hastige udvikling mod syd var
placeringen af jembanestationen her i 1862. Området mellem denne og Sønder
Alle fik derved en fordelagtig beliggenhed. Inden længe blev Fredensgade
forlænget til banegården, og i 1870'erne blev Ryesgade anlagt mellem
banen og Søndergade. Især efter opførelsen i 1884 af Sankt
Clemens Bro, der forbandt bycentret ved torvene direkte med Søndergade,
fik denne og den nye Ryesgade hurtigt karakter af strøggader. Vest og
syd for banegården kom det fra 1860'erne ligeledes gang i nybyggerier.
Nord for banelinien blev der udstykket i området mod Skanderborgvej (fra
1872 Frederiks Alle), og syd for begyndte et helt nyt bykvarter at vokse op
på arealer, ejet af etatsråd M.P. Bruun på Jægergården.
Hovedparten af Frederiksbjerg, som det nye område blev navngivet 1870,
lå i Viby Kommune, men blev 1874 indlemmet i Århus, og udbygningen
fortsatte gennem det følgende par årtier.
Udsigt fra Ceres over den tidligere mølledam mod domkirken omkring 1892.
De første gader over det lave og fugtige terræn blev anlagt kort
før århundredskiftet, men først fra 1920'erne kom en mere
omfattende byggevirksomhed i gang i Mølleengskvarteret.
Det blev et udpræget
boligkvarter for arbejderfamilier, bestående af forholdsvis små
og mindre et- og toetagers huse, men dog også hjemsted for en del fabriksvirksomheder,
bl.a. Århus Oliefabrik og Statsbanernes Central-værksteder.
Også
de nye beboelsesområder i den nordlige del af byen blev for en stor
del præget af de mange tilflyttende arbejder- og håndværkerfamilier.
Det gjaldt især for "øgadekvarteret", der kom til nordvest
for Nørre Alle og Nørregade ved anlæggelsen af Sjællandsgade,
Norsgade, Hjelmensgade,
Thunøgade og den nordlige del af Samsøgade, men også i
nogen grad for Knudrisgade og de tilstødende smågader, der blev
anlagt nord for de tidligere byporte ved Studsgade og Mejlgade. Det var derimod
ikke tilfældet for den nye parallelvej (Havnegade, Skolebakken, Kystvejen)
og kystpromenade, der blev udlagt øst for Mejlgade på det inddæmmede
areal inden for de nye havnebassiner. Her byg-gedes anseelige fireetagers
boligkomplekser med store lejligheder med havudsigt, og Skolebakken og Kystvejen
blev et nyt kvarter for byens velhavere.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|