Rammerne
sprænges 1890-1914
Tilvandringen
til Århus blev i 1890'erne endnu større end i det foregående
tiår. Det samlede indbyggertal voksede med mere end 18.000 og passerede
ved århundredskiftet 50.000. Der blev således et stærkt behov
for mange nye lejligheder, og udbygningen og nybyggeriet nåede i disse
og de følgende år et omfang, som først igen kendes fra 1930'erne.
Generelt byggedes boligejendommene højere, dels fordi grund- og byggespekulanter
i stadigt større omfang blev bygherrer i stedet for husejerne selv, dels
fordi en ny bygningsvedtægt fra 1894 til-lod opførelse af femetagers
ejendomme, der herefter sammen med fireetagers ejendomme blev dominerende i
de nye kvarterer.
Enkelte af disse foretrak dog at flytte længere væk ("ud i
naturen") fra den stadigt tættere bebyggede by, hvor også flere
håndværks- og industrivirksomheder slog sig ned. De første
villaer i Århus blev i denne periode opført i byens udkant - eller
udenfor. "Aldersro" nord for Ran-dersvej, bygget i 1864, fik følgeskab
af en række andre, især omkring udfaldsvejen mod nord - Skovvejen
- eller på det højtliggende område vest for øgadekvarteret
(i det senere Falstersgadekvarter). Endelig flyttede nogle fra byens velstående
borgerskab helt uden for købstaden. Storkøbmanden Hans Broge byggede
i I866 villa i Brabrand, men ellers slog de første "landliggere"
fra 1870'erne sig især ned i Vejlby Krat i Risskov.
I nord fortsatte udbygningen fra det i 1890 anlagte Østbanetorv over
den nordlige del af Knudrisgade til resten af Sjællands- og Munkega-dekvarteret.
Området afgrænsedes ved århundredskiftet omtrent af boulevardringen
(Østboulevarden, Nørre Boulevard, Vennelyst Boulevard og Kaserneboulevarden),
langs hvis "yderside" en række grunde var forbeholdt offentlige
institutionsanlæg som Nordre Kirkegård (1870), De Gamles Hjem (
1904), Johanneskirken (1906), Kommunehospitalet (1893), Fødselsanstalten
(1908), Høegh Guldbergs Gades Kaseme (1879), den militære øvelsesplads
på Galgebakken og Langelandsgades Kaseme (1881 ). Men også udenfor
det egentlige byområde skabte den store tilflytning basis for udstykninger
til beboelsesområder. Nord for Nordre Kirkegård begyndte bebyggelsen
fra slutningen af 1890'eme at brede sig i de første gader på Trøjborg,
og på toppen af Randersvej kom der i årene op mod 1914 skub i nybyggeriet
omkring småhusene (op-ført i 1870'erne og 1880'erne) på Reginehøj,
der nu skiftede navn til Christiansbjerg.
I vest kom udstykningen og bebyggelsen af Mølleengen endelig i gang kort
før århundredskiftet (Marstrandsgade og Thorvaldsensgade) omtrent
samtidig med de første gadeanlæggelser på den såkaldte
Mølle-toft nord for Vesterbrogade. Få år senere fulgte udbygningen
af det sidste "tomme" område inden for Allegaderingen, den stejle
Bispetoften mellem Vester Alle, Frederiksgade og åen. Ud over beboelsesejendomme
i Christiansgade og Mørksgade blev en række offentlige bygninger
placeret her.
Den mest omfattende
udvikling af byen fandt imidlertid sted mod syd. Bl.a. af skattemæssige
grunde var kommunen ivrig efter at skabe bedre beboelsesmuligheder for de mere
velstillede borgere. Kommunen købte derfor i 1896 Marselisborg Gods og
indlemmede tre år senere arealerne syd for Frederiksbjerg i byområdet.
Ågade,
set fra Mindebro omkring 1902. Denne ældste del blev endnu først
i århundredet brugt som anløbsplads for byens fiskerbåde.
Direkte ved åen som bygning nr. to ses byens gamle åtoldbod, der
var i virksomhed fra 1761 til 1838. Den er senere genrejst i Den Gamle By. På
den modsatte side af Ågade ses "Molboernes gård" fra 1600-årene.
Den nye bydel var det første større kommunalt ejede område,
der blev inddraget til beboelseskvarter, og byen fik derved i højere
grad end ved de hidtidige mindre, private udstykninger mulighed for en bebyggelse
efter en helhedsplan. En sådan blev udarbejdet af ingeniør Ambt
og arkitekt Hack Kampmann og for hovedpartens vedkommende gennemført
ved udbygningen af området i de følgende årtier. I modsætning
til de private udstykninger, hvor gaderne enten var tilpasset grundenes form
eller lagt som rudenet, blev det nye område karakteriseret af, at hovedfærdselslinieme
blev anlagt som brede boulevarder (Dalgas Avenue, Marselis Boulevard, Ingerslevs
Boulevard), at en ringgade med projekteret tilslutning til Kaserneboulevarden
blev lagt uden om området, og at der i gadeplanen indgik åbne torve
og pladser (Ingerslevs Plads, Tietgens Plads, Frederiksbjerg Torv o.a.). De
forskellige beboelsestyper var i planen adskilt med villakvarterer nærmest
stranden, "almindeligt byggeri" mellem disse og Frederiks Alle og
arbejderboliger på grundene vest for denne.
Udbygningen begyndte i de følgende år langs de nye gader Hans Broges
Gade, Odensegade og Dalgas Avenue i den østlige del, og mod vest i området
omkring Frederiksbjerg Torv. Nærmest stranden nødvendiggjorde terrænforholdene
omfattende planeringsarbejder, der blev udført i årene 1905-11
i forbindelse med anlæggelsen af en ny Sydhavn. Omtrent samtidig rejste
de første herskabelige villaer sig langs Strandvejen, Holmevej, Marselisvej
og den sydlige del af Dalgas Avenue.
I disse år udbyggede Århus Havn sin position som provinsens vigtigste
importhavn, og både handels- og industrivirksomhederne var i kraftig fremgang.
Mange af de større engroshandelsfirmaer placerede sig på eller
nær ved det stadigt voksende havneområde, mens hovedparten af de
forholdsvis små industri- og håndværksvirksomheder lå
langt mere spredt både i de ældre gader og i de nye kvarterer. Den
kollektive bytrafik, der var indledt med en hestesporvognsrute mellem Store
Torv og banegården i 1884, blev kort efter århundredskiftet udbygget
til en elsporvejslinie fra Dalgas Avenue til Trøjborg.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|