Århus i efterkrigsårene
I de første
årtier efter krigen blev balancen mellem byen og forstæderne forrykket.
Tre fjerdedele af de godt 140.000 indbyggere boede i 1945 i selve Øbstaden,
og Århus fik også mellem 1945 og 1950 en tilvækst på
ca. 10.000 mod det halve i forstædeme. I halvtredserne kom hele tilgangen
imidlertid i forstæderne (især Viby, Højbjerg og Risskov),
der i slutningen af tresserne rumnmede ca. 90.000 mod omkring 110.000 i det
gamle Århus.
Det hang sammen med, at byen i halvtredserne efterhånden var ved at
blive helt udbygget. Kvartererne mellem Ringgaderne og bygrænsen blev
for størstepartens vedkommende udbygget i det første tiår
efter krigen, hovedsagelig med boligområder samt erhvervskvarteret ved
Ka-trinebjergvej. Nok kom der endnu sidst i halvtredserne nye boligkvarterer
i byens periferi i Vorrevangen, langs Paludan Müllers Vej, på Lan-genæs
og i det sidste større udstykningsområde omkring Frydenlund,
men tilgangen opvejedes af udtynding af de tættest beboede kvarterer
i midtbyen.
Det var forstædernes nye parcelhuskvarterer, der trak. Fra sidst i halvtredserne
til begyndelsen af halvfjerdseme slog parcelhusboomet igennem i forstæderne
og efterhånden også i de nærmestliggende omegnsbyer som
Hjortshøj, True (Skjoldhøjparken), Sabro, Stautrup, Mårslet
og Tranbjerg. Især i de gamle forstæder gennemførtes dog
også i løbet af halvtredserne og tresserne et omfattende etagebyggeri,
der skabte nye store boligområder her. Birkeparken og Bækgårdsparken
i Åby samt Hans Broge-Parken og Søvangen i Brabrand hørte
til blandt de første, mens tressernes store komplekser bl.a. omfattede
Langkærparken i Tilst og ikke mindst Gellerupparken i Brabrand.
I takt med forstædernes udbygning var der som nævnt allerede før
krigen iværksat et praktisk samarbejde mellem disse og Århus,
og dette udbyggedes op gennem halvtredserne, hvor desuden også Byreguleringsloven
fra 1949 gav anledning til et fælleskommunalt byplanarbejde, der mundede
ud i Egnsplanen fra 1954. Der var dog betydelig uenighed mellem Århus,
der som følge af sin "pladsmangel" ønskede at stile
mod en egentlig sammenlægning, og forstadskommunerne, der ikke frivilligt
ville opgive deres selvstændighed. I første omgang blev
kun Skejby-Lisbjerg-området i 1962 lagt ind under Århus. Samarbejdet
mellem kommunerne fortsatte op gennem 1960'erne bl.a. med den reviderede egnsplan
fra 1966, der foreslog udviklingen af en tre-centerby med Århus City
som A-center og Lisbjerg og Hasselager som B-centre. Men det bremsede ikke
en betydelig konkurrence mellem kommunerne om udlægning af både
industriområder i bl.a. Holme, Viby og Brabrand og boligkvarterer i
årene frem mod oprettelsen af storkommunen i 1970.
Både Århus og forstæderne er i årene efter krigen
blevet præget af bilismens fremmarch. Det mest omfattende projekt for
midtbyen bestod i et forslag i 1954 om etablering af en ny 20 m bred og godt
1 km lang færdselsåre fra Rådhuspladsen i syd til Østbanetorvet
i nord, "Frederiksgade-projektet", der ville have ødelagt
store del af det gamle midtbymiljø. Planen blev opgivet i slutningen
af tresserne. Kun en udvidelse af Nørreport og etablering af en busgade
bag Frederiksgade i 1971 blev gennemført; den sidste i forbindelse
mod omdannelsen af Søndergade og Frederiksgade til gågader i
begyndelsen af 1970'erne. Nær havnen blev en omfattende sanering derimod
gennemført omkring 1960.
Udsigt over den vestlige del af Århus 1949. Til venstre for Langelandsgade
ses i forgrunden Botanisk Have og kolonihaveområdet, hvor senere Vestervang
blev opført. Bag Vestre Ringgade midt i billedet ligger de nye blokke
omkring Jens Baggesens Vej og til højre herfor industrikvarteret på
Katrinebjerg.
Ældre havnebygninger
og hele huskarreer blev nedrevet øst og vest for åudløbet,
der blev overdækket. De snævre gaders trafikflaskehalse blev afløst
af Europaplads og de stærkt udvidede Dynkarken og Havnegade, der skabte
bedre forbindelser mellem havnen - herunder de nye bilfærger- og byens
udfaldsveje.
Anlæggelsen af en "ydre" ringvej, der var drøftet allerede
i 1930'erne i forbindelse med Viby-Åbyvejen og indgik i egnsplanen fra
1954, kom først for alvor i gang i 1970'erne med strækningen
fra Silkeborgvej til Viborgvej. I det følgende årti fulgte de
resterende etaper mellem Grenåvej og Oddervej. "Forsinkelsen"
skyldtes især uenighed om placeringen af den planlagte østjyske
motorvejs forløb "øst eller vest om Brabrand Sø".
Den sydlige del af denne kom i 1977 midlertidigt til at ende på Viby
Ringvej, indtil den færdige motorvej 1994 var anlagt længere vest
for byen. I den centrale del af byområdet var det i denne periode især
udfaldsvejene (radialvejene), der blev om- og udbygget og i stigende grad
af hensyn til trafikken gjort "facadeløse" som Frederiks
Alle, Grenåvej og Randersvej.