Forstædernes
planlægning frem til 1970
Gl.
Åby og Åbyhøj
Den middelalderlige
landsby Aaby blev lagt tæt ved åen på en udløber af
det sydhældende terræn - med nær forbindelse til både
ager og eng. Med udskiftningen 1779-80 skabtes et vifteformet mønster
af helt lige, omtrent nord-syd-gående skel, der senere blev skåret
tværs over af chausseen til Silkeborg. Dette mønster blev bestemmende
for den senere byudvikling.
Åbyhøj
Forstadsudviklingen tog sin begyndelse kort før århundredskiftet
langs landevejen mod Silkeborg. Den første bebyggelse kom længst
mod øst, tæt ved grænsen mod Århus Kommune, og her
kom også et industrikvarter med bl.a. Frichs Fabrikker (1913). Skellene
mellem de gamle landbrug blev bestemmende for byens form - efterhånden
som ejendommene blev udstykket til parcelhusgrunde, fik byen et sildebensvejnet
med lange, tætliggende og helt lige veje omtrent vinkelret på landevejen.
Silkeborgvej blev både strøggade og hovedfærdselsåre,
og det skabte trafik- og parkeringsproblemer. Så sent som i 1960'erne
overvejede amtet at udvide vejen mod syd på strækningen mellem Thorsvej
og Helgesvej, hvorved hele randbebyggelsen måtte ryddes. Kommunen udarbejdede
samtidig en centerplan, der indeholdt et nyt bycenter ved nordsiden af Silkeborgvej,
mellem Haslevej og Ydunsvej - en etapedelt plan, der byggede videre på
det eksisterende karremotiv (byplanvedtægt m. 6, vedtaget februar 1970).
Ingen af disse planer blev dog til virkelighed.
Gl. Åby
Den nyere tids byvækst kom senere til den sydlige del af kommunen, og
først i mellemkrigsårene begyndte Åbyhøj og Gl. Åby
at smelte sammen. En række byplanvedtægter fra 1945 til 1959 dannede
baggrund for de store etageboligkvarterer i Tousvej-området. Disse byplaner
er meget rammebetonede - som et eksempel er det interessant at bemærke,
at kvaliteterne i den fine bebyggelse Tousparken er skabt gennem bebyggelsesplanen
og ikke gennem byplanen. Byggeriet blev påbegyndt 1948, medens byplanen
(nr. 2) først kom i 1950 og alene indeholder et områdeudlæg,
højdebestemmelser og lign.
Åby Kommunes planer illustrerer, at interessen for bevaring af de gamle
landsbysamfund er et ret nyt fænomen. Endnu i bygningsvedtægten
fra 1962 var hele landsbyen og dele af kolonihaveområdet øst herfor
udlagt til etageboligbebyggelse i op til fire etager, og byplanvedtægt
nr. 5 fra 1957 gav mulighed for at fjerne næsten al den gamle bebyggelse
og erstatte de gamle uregelmæssige vejforløb med ensartede, moderne
veje med præcise kurveforløb. Planen har dog ikke sat sig spor,
og landsbyen har bevaret mange fine kulturhistoriske og byarkitektoniske træk.

Luftfotografi 1954 af Åbyhøj og Gl. Åby. Villavejene følger
de oprindelige markskel, der vifteformet stråler ud fra Gl. Åby.
Silkeborgvej er både Iandevej, lokal fordelingsgade med de mange sidevejstilslutninger
og strøggade i Åbyhøj; et bymønster der uundgåeligt
må skabe trafikproblemer. Gl. Åby har bevaret sit landsbypræg
med blandet bebyggelse og smalle, snoede veje. Der er stadig ledige arealer
inde i de ellers udbyggede dele af byen, og etageområderne er ved at
vokse frem, bl.a. ses Tousparken med de karakteristiske skråtliggende
blokke.

Luftfotograf 1992 af Åbyhøj og Gl. Åby. Byområdet
er helt udbygget - især er der kommet en del større etageboligbebyggelser
og erhvervsområder til. Der er kommet lidt nybyggeri mellem Gl. Åby
og jernbanen, men selve landsbyen er uændret. Viby Ringvej er anlagt,
således at boligvejen Tousvej er aflastet for den gennemkørende
trafik mod Viby. En del af strøghandelen er flyttet til et nyt center
ved hjørnet af Haslevej.

Udsnit afkortbilaget til byplanvedtægt nr. 5 for Gl. Åby. Byplanen
fra l957 er tidstypisk: Vejene gøres bredere og får geometrisk
præcise kurver. Den gamle landsbybebyggelse blev betragtet som dårlig
og usund, og skulle erstattes af en moderne parkbebyggelse med etageboliger.
Også kolonihaverne skulle bebygges på denne måde. Planidealerne
ændrede sig dog efterhånden, og planen blev aflyst i 1971.