Forstædernes
planlægning frem til 1970
Viby
Den tidligere Viby
Kommune omfattede et stort, meget forskelligartet område. Mod øst
strakte kommunen sig helt frem til Havreballe Skov og væddeløbsbanen,
og mod vest indgik en stor del af Århus Ådal med Høskoven
samt store arealer omkring landevejen mod Skanderborg.
Viby
Vibys kerne er en middelalderlig landsby, og tæt ved Viby lå også
Nørby og Terp. Viby, der var en stor landsby målt i hartkorn, var
af type en uregelmæssig vejforteby. Den lå ved sydsiden af Århus
Ådal med stejlt stigende terræn umiddelbart syd for byen. Byens
jorder blev ud-skiftet 1794 i et vifteformet system, der stadig genfindes i
vejnettet syd for Skanderborgvej. Med jembaneanlæggene (1868) udviklede
Viby sig som stationsby med bebyggelse ved stationen og landevejen, og herfra
voksede bebyggelsen udefter. Fra århundredskiftet steg folketallet hurtigt,
og mange industrier flyttede til, bl.a. FDB's fabrikker i 1906. I dag er de
fleste landsbytræk borte, hvorimod nogle kvarterer ved banen har en del.
af stationsbykarakteren i behold.
Kongsvang m.v.
Øst for jernbanen var byudviklingen uden egentlig sammenhæng med
Viby. Her var det Århus, der voksede ind over kommunegrænsen, og
Frederiksbjerg samt Marselisborg Gods blev indlemmet i Århus Kommune i
henholdsvis 1874 og 1899. Tidligt kom Rosenvænget, et smukt og intimt
villaområde tæt op til Havreballe Skov, og hele den østlige
del af kommunen blev i mellemkrigsårene til et udstrakt boligområde,
fortrinsvis med villabebyggclse, attraktivt beliggende nær ved skovene
og helt sammenhængende med de tilsvarende kvarterer i Holme-Tranbjerg
Kommune. Efter sidste krig blev nogle tilbageværende større arealer,
bl.a. ved Christian X's Vej, bebygget med etageboliger, hvorved kommunens adskilte
dele voksede helt sammen.
Dispositionsplanen, der indgik i Egnsplan 1954, viste stadig en del uudnyttede
arealer, medens dispositionsplanen fra 1962 viste en næsten fuldt udbygget
kommune, og de tilbageværende arealer, bortset fra de yderste vestlige
dele, var nu alle disponeret til bymæssige fonnål. Disse sid-ste
arealer omkring den nuværende Hasselager Alle blev siden - efter Egnsplan
1966 - reserveret til et såkaldt B-center.
De mange store trafikanlæg har skabt særlige problemer for kommunens
planlægning. Jernbanen danner en barriere mellem kommunens vestlige og
østlige del, og derfor blev Ydre Ringvej planlagt videreført gennem
Viby, ad Kirkevej og Terp Skovvej til Holmevej i nabokommunen - en plan, der
blev forberedt med en byplanvedtægt i 1959, men siden er opgivet. Anlægget
af Viby Ringvej og udvidelsen af Skånderborgvej greb stærkt ind
i bymidten, og en stor del af den ældste bebyg-gelse måtte vige
for Viby-Centret. En række byplanvedtægter fra 1966 til 1968 skabte
grnndlaget for de store omdannelser i bymidten. Kommunen udarbejdede i øvrigt
en lang række byplanvedtægter for større og mindre områder
fra 1950 og fremefter. De store villåkvarterer i Kongsvang m.v., som er
ældre, er formentlig alle pålagt deklarationer i forbindelse med
udstykningen.
Luftfotografi 1954 af den vesllige del af Viby. Denne del af Viby har undergået
store forandringer efter 1954. På billedet ses endnu den ret smalle
Skanderborgvej, der i et let slingrende forløb danner strøggade
gennem stationsbyen. Viby Ringvej er smal, og der er tæt randbebyggelse
med krydset ved Viby Torv. Idrætsparken er ved at vokse frem på
de åbne marker vest for byen.
Luftfotografi 1992 af den vestlige del af Viby. De store vejanlæg præger
byen. Skanderborgvej og Viby Ringvej har fået stor bredde, og den gamle
bebyggelse er erstattet af ny, høj randbebyggelse og af Viby Centrets
store massiv. Trods den høje bebyggelse har bymidten fået et
åbent og forblæst præg. De åbne arealer mod vest er
bebygget, fortrinsvis med store enheder.