Holme,
Højbjerg og Skåde
Ud over forstadsbebyggelserne
omfattede den tidligere Holme-Tranbjerg Kommune et stort landdistrikt med
stationsbyen Tranbjerg og flere mindre bebyggelser. Terrænet er stærkt
kuperet og nordhældende fra Holme Bjerge, der ligger som en højderyg
langs den tidligere kommunegrænse. Skåde og Holme er middelalderlige
landsbyer, begge af typen slynget vejby, og de blev udskiftet i henholdsvis
1783 og 1785. De lange, lige veje, der udgår fra Holme, følger
skellene fra udskiftningen.
Det attraktive landskab gav anledning til en forstadsudvikling, der begyndte
før århundredskiftet i Højbjerg- og Skådeområdet,
med villaer tæt op til skovene og med en bymæssig randbebyggelse
ved Oddervej, der gav god forbindelse til Århus. Villakvartererne bredte
sig i en bræmme langs skovbrynet og voksede efterhånden sammen
med villakvarterene i Viby Kommune. Også i Skåde Bakker kom en
række små villaudstykninger, ligesom der kom en del bebyggelse
i Lundshøj-kvarteret tæt ved Viby. Byvæksten begyndte i
mellemkrigsårene og accelererede især efter sidste krig, men først
i løbet af 1950'erne skete der en egentlig sammenvoksning af kommunens
vestlige og østlige byområder. Da byvæksten skete lidt
efter lidt gennem en lang række private villaud-stykninger, der hver
for sig søgte at udnytte det enkelte areals særlige attraktioner,
fik vejnettet en temmelig labyrintisk karakter. Etagebo-ligområder i
nævneværdigt omfang blev først udlagt i begyndelsen af
1950'erne-bl.a. Rundhøj.
Endnu i 1954-dispositionsplanen, indarbejdet i Egnsplan for Storårhus,
dannede landsbyen Holme og Hjulbjergvej sydgrænse for byvæksten,
også på langt sigt. Et nyt dispositionsplanforslag fra 1960 viste
sig hurtigt at have for lille rummelighed, hvorfor sognerådet i 1967
vedtog en dispositionsplan med baggrund i egnsplanen fra 1966. Denne nye plan
introducerede den nuværende Ringvej Syd og bykvartererne langs denne,
og inddrog desuden hele Holme-Bjøstrup-Tranbjerg-området til
byformål. Tranbjerg Haveby og de store industriområder syd for
Holme var allerede ved at vokse frem. En ny primærvej øst om
Tranbjerg i forlængelse af Carl Nielsens Vej-Saralyst Alle, der således
kunne give en ny, direkte forbindelse til Århus, blev derimod ikke virkeliggjort.
De tidlige udstykninger var typisk ledsaget af private deklarationer, men
fra 1953 blev der vedtaget en lang række byplanvedtægter, som
både dækkede store dele af de allerede eksisterende byområder
og de nye arealer, der blev inddraget. I de eksisterende områder var
hovedformålet typisk at fastholde villakarakteren og hindre overgang
til anden anvendelse end boliger.
Det labyrintiske præg er stadig et særkende for disse sydlige
forstæder, men samtidig rummer kvartererne store attraktioner i form
af smukke vejbilleder, karakterfuld beplantning og samspillet med de tilgrænsende
naturområder.
Luftfotografi af dele af Holme og Højbjerg 1963. Området præges
af de udstrakte parcelhuskvarterer med et slynget og noget uoverskueligt vejnet.
Der er stadig en del uudnyttede arealer mellem de enkelte kvarterer, og syd
for Hjulbjergvej er der åbent land, men der er livlig byggeaktivitet
mange steder. Således ses de store jordarbejder ved den kommende Rundhøj-bebyggelse.
Holme landsby nederst til venstre har stadig sit oprindelige præg med
blandet bebyggelse og smalle veje.
Luftfotografi af dele af Holme og Højbjerg 1992. Flere store bebyggelser
af etagehuse og lav, tæt bebyggelse er kommet til. Tydeligst ses den
store Rundhøj-bebyggelse med centret og de karakteristiske knækkede
gaderum. Nye udstrakte kvarterer er opstået omkring Holme landsby, hvor
vejene er blevet bredere og et butikscenter er opført.
Landsbyen Holme
rummer stadig ret megen gammel bebyggelse og dele af det gamle vejnet, men
de oprindelige træk sløres stærkt af dominerende ny bebyggelse,
vejlukninger og lignende indgreb, der gor den oprindelige byform vanskelig
at opfatte.