Banegårdsplads
Beskrivelse og bygningshistoriske oplysninger vedr. det i 1920-erne og 30-erne forandrede kvarter ved Århus Hovedbanegård.

Bebyggelsen er i det væsentlige opbygget i nøje sammenhæng og harmoni med den i årene 1926 - 29 opførte nyklassicistiske Hovedbanegård. Den store plads foran denne er ved enderne afgrænset med fremtrædende bygningsblokke og hjørner, ligesom pladsen fortsætter et stykke op mod den ligeledes nyskabte gade Park Allé, således at der også her fremkommer et afgrænset rum, der senere kom til at udgøre en smuk accent som indramning om det i 1938-42 opførte store rådhus.

Bygningshøjderne er i harmoni med Banegården, og særdeles væsentlig er byggematerialernes sammensætning, nemlig de gule håndstrøgne mursten med enkeltheder i sandsten samt for de omgivende bygningers vedkommende de høje mansardtage med halvrunde kviste. De store bygningsenheder har hver for sig velformede enkeltheder, hvor det høje håndværksmæssige niveau klart fornemmes. Det må også siges, at de enkelte bygninger, trods den stærkt erhvervsmæssige anvendelse, har væsentlige dele af de oprindelige enkeltheder i behold.

De første bygninger ved Sønder Allés nordside kom til at angive tonen i det senere så store byggeri. Man bemærker her især de kvaderinddelte vinduespiller og de mønstermurede brystningsfyldninger. Centerfornemmelsen er markeret ved det indhulede hushjørne, og en smuk detalje er den fine kurvehanksbuede port mod H.H. Seedorffs Stræde.

I Park Allé fornæmmes en kraftigt betonet vertikal opdeling i de kraftige udbygninger, hvis oprindelige loggiaagtige karakter er svækket ved vindueslukning. Opdelingen er af stor betydning som modvægt til bygningsrækkens længde. Underetagens vægt er betonet ved horisontale murskifter, som kan kaldes en negativ refendfugning. Vinduernes fordakninger over den kraftige bæltegesims er prydet med ornamenter som muslinger og rosetter.

På Banegårdspladsen ændrer den kraftige vertikale betoning karakter. Hovedindgangspartierne er omgivet pylonagtige murpiller, som det ligeledes er kendt fra det noget ældre Reginakompleks. De lodret markerede vinduesrækker er indrammet af slanke gennnemløbende lisener, medens brystningerne er udfyldt med en riflet udsmykning, der såvel som de kraftige konsolbårne hovedgesimser er af kunstsandsten.

Bygningshistorie: Efter næsten uendelige overvejelser påbegyndtes i 1926 opførelsen af den tredje nye Hovedbanegård i Århus. Et stærkt indskrænket projekt fra 1924 var af Århus Byråd blevet kasseret som værende uforeneligt med de bygninger, som var tænkt opført til erstatning for de ingenlunde dårlige ældre bygninger på pladsen. Overarkitekt K. T. Seest's opførte banegårdsbygning har nok stærke rødder i den, af forgængeren, prof. H. Wenck, i 1920 projekterede banegårdsbygning.

Periodens interesse for C. F. Hansens arkitektur kan erkendes klart i den stående bygning såvel i det ydre som i indvendigt. Århus Byråds materialevalg, de gule mursten, kan uanset inspirationens kilde nok erkendes som værende i god sammenhæng med nyklassicismens tanker, ligeså de fornemme bremersandsten der blev anvendt til enkeltheder, her tænkes især på den smukke søjlefront. Også banegårdens forhal har styrke.

Efter en i 1920 offentlig afholdt arkitektkonkurrence vedtog byrådet samme år at lade stadsingeniør O. Jørgensen og arkitekt A. Høeg-Hansen udarbejde en bebyggelsesplan for Banegårdens omgivelser samt et udkast til en gade. Den over banelægemet løftede banegårdsbygning og de vældige jordarbejder i forbindelse hermed gav mulighed for en meget fri disposition over hele området. Heri indgik også den projekterede nye gade Park Allé. Det nye projekt forelå i november 1920 og blev yderst vel modtaget af et enigt byråd. Høeg-Hansens udkast til de enkelte gaders facadeudformning er som antydet i klar sammenhæng med Banegårdens arkitektur.

I 1923 opførte tømrermester Thomas Petersen den store husrække langs nordsiden af Sønder Allé mellem Søndergade og Hans Hartvig Seedorffs Stræde, medens hjørnet til den kommende nye gade fra Banegårdspladsen blev opført af tømrermester P. Chr. Petersen. Husene i gule mursten med teglhængte mansardtage blev tegnet af A. Høeg-Hansen, der heved anslog tonen for det kommende storbyggeri.

Ved banegravens udvidelse mod Frederiksbjergs vestlige del tilvejebragtes store mængder jordfyld til den meget store hævning af Banegårdspladsens niveau (5 m.) En ny bro over banegraven "Bruunsbro" blev opført i 1921 - 23 og kunne sættes i forbindelse med den nye gade langs den gamle kirkegård, som i 1925 fik navnet Park Allé. Sporvognslinien kunne således, medens reguleringsarbejderne på banegårdspladsen stod på, føres herigennem og over Sønder Allé til Søndergade.

I 1929 blev Banegården endelig færdig, og murermester Alfred Knudsen og tømrermester E. Petersen færdiggjorde samtidig de tre store ejendomme imellem Ryesgade og Banegårdspladsens vestlige afsnit numrene 6 - 10. Nr. 12, som optoges af det nye hotel "Ritz", blev opført af tømrermester Thomas Petersen i 1931. Han opførte samtidig husene Park Allé nr. 9 - 15, medens nr, 3 opførtes for malermester A. Boyesen, nr. 5 af tømrermester L. P. Sørensen og nr. 7 af blikkenslagermester H. P. Salling og murermester Klostergård.

Allerede i 1921 havde byrådet vedtaget, at den ansete arkitekt A. Høeg-Hansen skulle tildeles en væsentlig indflydelse på opførelsen af de enkelte bygninger i området. Han har da også leveret de allerfleste af tegningerne til disse huse. Først i 1935 gik det virkelig galt. Den store byggeplads ved hjørnet af Banegårdsgade og M. P. Bruunsbro var i de oprindelige projekter til Banegården, tænkt benyttet til en ny posthusbygning, og efter at hovedposthuset indgik i det endelige projekt til Banegården, overtog kommunen denne plads. Den blev solgt til dagbladet Demokraten, som ved hjælp af arkitekt V. Puck junior fik opført den, mildt sagt, ret provokerende bygning, som helt er uden relation til den øvrige arkitektur på stedet.

Ejendommene Banegårdspladsen nr. 14 -18 blev opført i løbet af årene1934 -37. I den store hotelbygning "Ansgar" i nr. 14, havde Høeg-Hansen optaget arkitekt H. Salling Mortensen i firmaet. Bygherren var murermester Anker Jacobsen, der i 1935 desuden opførte nr. 16. I nr. 18, som opførtes for overinspektør V. Jensen, blev tegningerne udført af arkitekt V. Nielsen. Ved pladsens modsatte ende blev nr. 4 opført i 1928 af murermester A.P. Andersen og S. Rasmussen, medens A. P. Andersen i 1928 -33 opførte hjørnehuset til Ny Banegårdsgade.

Udmundingen fra den nye korte Skt. Knuds Gade blev måske af hensyn til den smukke katolske kirkebygning flankeret af bygninger i røde mursten. Men den vertikale opdeling er stadig mærkbar. Mansardetagen er borte og husene i fem fulde etager, det røde tegltag er smukt sammenskåret ved fine udmidtlinger. Nr. 31 opførtes af murermester E. M. Nøhr, i 1928, medens tømrerformand Niels Olsen året efter lod nr. 29 opføre. Også her var Høeg-Hansen arkitekt.

Den katolske Skt. Knuds Stiftelse Ryesgade nr. 28 -30 kunne efter opfyldningen af denne gadestrækning opføres i 1928 -29. Høeg-Hansen søgte med dette hus at imødekomme visse forestillinger om en middelalderbygning, som faldt i tråd med kirkebygningens arkitektur. Selv om bygningen måske kan syne noget massiv, er der i de røde murflader gode enkeltheder som kamtakkede gavlkviste, en arkadeagtigt virkende hovedgesims samt stræbepiller. Dette virker sammen med de særprægede vinduesformer udmærket i den svære bygningsmasse, og adskillige af bygningens enkeltheder er med fin formsans overført fra kirkebygningen. I husets gavle kan desuden spores en indflydelse fra arkitekt P. V. Jensen-Klint.

Ved omlægningen af Banegårdsplads i 1975 -76 blev der plantet sytten lindetræer, Tilia Cordata. Træerne blev plantet, dels i grupper til markering af pladsens dimension, og dels som indgangsportal til Hovedbanegården. I området omkring Rådhuset er der i tidens løb blevet opstillet en del skulpturer. I Park Allé, fontænen "Agnete og Havmanden" af Johs. C. Bjerg fra 1941. I 1965 blev der opsat et minderelief for Ole Rømer af Olaf Stæhr Nielsen ved tårnindgangen til Rådhuset. På Rådhuspladsen står "Ceres-brønden" af billedhuggeren Mogens Bøggild i 1941 -50. I Rådhusparken står fire kvindeskulpturer. "Atlante" af Ejner Utzon Frank, udført i 1919. "Århuspigen" af Kaj Nielsen, fra 1920, blev opstillet her i 1948. "Pigen af 1940" af Svend Rathsack fra 1941. "Den svangre" af Johs. C. Bjerg udført i 1914 -18 blev opstillet i 1955. I parken ved det nye musikhus placeredes i 1981 Anker Hoffmanns pigeskulptur "Etude" fra 1975.
Til top