Cort Adelers Gade

Cort Adelers Gade er opkaldt efter en dansk søhelt (1622-1675).

Gadens sydlige del er anlagt i 1899, mens den nordlige del først er anlagt i 1920.

På et byrådsmøde den 5. december 1901 besluttede man sig for gadens navn efter ønske fra Byggeselskabet Skovvangen, der var den daværende ejer af området mellem Otto Ruds Gade og Skovvangsvej.

Gadens første bebyggelse, der blev opført i årene 1806-10, bestod af villaer og dobbelthuse. I 1921 bebyggedes gadens vestlige hjørne ved Skovvangsvej af Arbejdernes Andels Boligforening. Denne bebyggelse, der var en forlængelse af randbebyggelsen langs Skovvangs-vej, blev opført efter tegninger af arkitekt Chr. Frühstück Nielsen.

I 1932-33 opførtes den 4½-etages randbebyggelse ved det vestlige hjørne mod Peder Skrams Gade.

Bebyggelsen langs Cort Adelers Gade er af en meget uensartet karakter med mange forskellige bygningstyper, overfladematerialer og farver samt med hensyn til husenes placering i forhold til gadelinien.

 

Bebyggelsen langs gadens østside og den sydlige del af gadens vestside, der fremstår med facader i puds eller rød tegl, er hovedsagelig placeret med gavlen mod gaden og med hævede og åbne forhaver. Dobbelthuset nr.10-12 er sammen med den 2½-etages hjørneejendom nr. 17 placeret helt fremme i gadelinien.

Kontrasten mellem et bymæssige etagebyggeri og den åbne, forstadsprægede villabebyggelse er et af Trøjborg-kvarterets markante karakteristika. Vi ser det bl.a. komme til udtryk i Cort Adelers Gade, hvor vestsiden domineres af en 2½-4½ - etages rødstensbebyggelse, der står i skarp kontrast til østsidens villabebyggel se.

Overgangen til villabebyggelsen ses gennemført i sin yderste konsekvens ved den umage sammenbygning mellem husene nr.11 og nr.13, der henholdsvis er en 2½-etages, pudset villa med forhave og en 4½ -etages rødstensbygning opført helt fremme ved gadelinien.

Trafikalt er Cort Adelers Gade stilfærdig med færdsel af lokal art og smutvejstrafik mellem sidegaderne. En smule kantstensparkering ses i begge vejsider, men gaden fremstår alligevel med et rimeligt og roligt gademiljø.
Til top