Fredensgade
/ Fredens Torv
Gade
og torv er anlagt i 1850 på privat initiativ af et konsortium, der ejede
tofterne. Som led i planerne købte konsortiet »Trods Katholm«
i hvis have Fredens Torv blev anlagt som en naturlig forbindelse fra den nye
gade til Mindebroen, hvorfra der via Skolegade var forbindelse til torvene.
Navngivningen må nok tilskrives stemningen i forbindelse med treårskrigens
afslutning.
Gadens trafikale betydning øgedes voldsomt, da banegården blev
bygget i 1862, og i de næste godt 20 år gik trafikken mellem banegården
og den indre by denne vej. Med åbningen af Clemensbro i 1884 overførtes
denne trafik til Søndergade.
Strækningen
syd for Sønder Allé er først bebygget efter jernbanens
åbning, og i mange år var der rangerterræn langs gadens østside.
I 1923 flyttedes godsbanegården til Mølleengen, og en del rangerterræn
kunne inddrages til rutebilstation.
I forbindelse med en omlægning ved rutebilstationen i 1978 plantedes i
trekanten mellem Ny Banegårdsgade og Fredensgade elleve spidsløn,
Acer platanoides. På Fredens Torv i den sydøstlige ende er der
allerede i ca. 1930 blevet plantet seks lind, Tilia cordat a, for at styrke
torvets ruinvirkning.