Fredensgade / Fredens Torv
Gade og torv er anlagt i 1850 på privat initiativ af et konsortium, der ejede tofterne. Som led i planerne købte konsortiet »Trods Katholm« i hvis have Fredens Torv blev anlagt som en naturlig forbindelse fra den nye gade til Mindebroen, hvorfra der via Skolegade var forbindelse til torvene.

Navngivningen må nok tilskrives stemningen i forbindelse med treårskrigens afslutning.

Gadens trafikale betydning øgedes voldsomt, da banegården blev bygget i 1862, og i de næste godt 20 år gik trafikken mellem banegården og den indre by denne vej. Med åbningen af Clemensbro i 1884 overførtes denne trafik til Søndergade.

Til top
Strækningen syd for Sønder Allé er først bebygget efter jernbanens åbning, og i mange år var der rangerterræn langs gadens østside.

I 1923 flyttedes godsbanegården til Mølleengen, og en del rangerterræn kunne inddrages til rutebilstation.

I forbindelse med en omlægning ved rutebilstationen i 1978 plantedes i trekanten mellem Ny Banegårdsgade og Fredensgade elleve spidsløn, Acer platanoides. På Fredens Torv i den sydøstlige ende er der allerede i ca. 1930 blevet plantet seks lind, Tilia cordat a, for at styrke torvets ruinvirkning.