Fynsgade
Fynsgade, der er navngivet i 1891, er opkaldt efter øen Fyn.

Gaden blev, ligesom Falstersgade, anlagt i to omgange. Det første gadestykke - strækningen fra Høegh-Guldbergs Gade - blev anlagt i 1886 på et areal, der i adskillige år havde været udlagt til fattighaver.

Ved byrådets beslutning i 1891, hvor gadens navn blev vedtaget, godkendte man samtidig en linieføring for gadens videre forløb til Falstersgade Strækningen fra Ny Munkegade til Falstersgade blev anlagt i 1897.

Der var allerede omkring århund-redskiftet opført en 31/2 etages bebyggelse langs en stor del af gaden, og bygningerne langs gadens sydøstlige side danner med sine røde tegl, pudsede bånd, gesimser og vinduesindfatninger et fin varieret gadeforløb fra Høegh-Guldbergs Gade til Falstersgade.

En del af fattighaverne - arealet mellem Fynsgade og Kaserneboulevarden - forblev ubebygget helt frem til 1935.
På arealerne blev der i årene 1935-37 opført en 5½ etages randbebyggelse efter en samlet bebyggelsesplan. Bygningerne, som er relativt ensartede, danner en delvis lukket karrébebyggelse omkranset af gaderne Fynsgade, Ny Munkegade, Kaserneboulevarden og Høegh-Guldbergs Gade. Karreen - kaldet Bakkegården - blev tegnet af arkitekten Peder Møller for en række forskellige bygherrer.

Dette spring i tid ved gadens udbygning opleves som en konfrontation mellem århundredskiftets renæssanceinspirerede byhusarkitektur og den tidlige, funktionalistiske karréarkitektur. Tilløbet til at få skabt et sammenhængende, harmonisk gaderum i slægt med flere af kvarterets andre gader, blev forhindret af en ændring i arkitektoni-ske holdninger og økonomiske muligheder.
Ligesom i Falstergade er gadebredden i en del af Fynsgade stor, og det ubearbejdede gadeareal med vinkelparkering er ikke fremmende for et rimeligt gademiljø.
Til top