Harald Jensens Plads
Haralrd Jensens Plads er anlagt i 1929 og navngivet samme år. Pladsen er opkaldt efter Harald Jensen (1851-1925) redaktør, landstingsmand og byrådsmedlem. Selve pladsens hovedudformning blev fastlagt i den i 1919 af byrådet vedtagne vej- og karréplan for Marselisborg terrænet. Pladsens interiør og færdselsmæssige udformning blev dog først endelig fastlagt og vedtaget af byrådet i 1932.

Pladsen præges af de to store trafikårer De Mezas Vej /Skanderborgvej og Søndre Ringgade, som deler pladsen. En mindre fordelingsvej er placeret langs bebyggelsen der omkranser pladsens syd- og sydøstlige del, og denne vej tjener tillige som adgangsvej til to underjordiske parkeringsanlæg etableret i 1952.

Pladsen omkranses af 4½ og 5½ etages homogene karrébygninger, som er opført i årene 1918 til 1938. I arkitektonisk henseende er den omkransende bebyggelse repræsenteret af stilarterne nybarok og nyklassicisme, men dog hovedsagelig af funktionalismen.

Bebyggelsen langspladsens nordside hører adressemæssigt under De Mezas Vej og Skanderborgvej.

I forbindelse med etableringen af de underjordiske parkeringsanlæg blev pladsen omlagt. De store græsplæner og overfladeparkeringen langs fordelingsvejen blev anlagt, ligesom pladsens oprindelige beplantning bestående af tjørn (vratægus monogyna) og elm (ulmus campestris) plantet i 1932 blev suppleret med nyplantning af elm plantet i 1953.

Harald Jensens Plads er et af de stærkest trafikerede gadekryds i Århus, og dette medfører en voldsom miljømæssig belastning, - en belastning, som er medtaget i bedømmelsen af omgivelsernes helhedskarakter, og som derfor afspejler sig i den endelige gruppering af de enkelte ejendomme.
Til top