Jægergårdsgade
Navnet
stammer fra en skovridergård, »Jægergaarden«, som var
en afbyggergård til Marselisborg. Jægergaarden blev opført
i 1724 tæt ved Marselisborg Allé, men blev nedrevet i 1910, forinden
DSB's opførelse af en kontorbygning det pågældende sted.
Jægergårdsgade hed indtil 1923 Jægergaardsvejen og førte
fra Frederiks Allé - dengang Skandérborgvej -til Marselisborg
Allé. Det har været en simpel markvej, da etatsråd M. P.
Bruun i begyndelsen af 1880erne anlagde en filial af klædefabrikken Bruunshaab
(senere kaldet »Sukkerhuset«) lidt tilbage fra vejen og op til de
arealer, hvor senere Brammersgade anlagdes. Senere blev bryggeriet Godthaab
ligeledes anlagt ved Jægergaardsvejen og i 1870erne Aarhus Palmekærnefabrik.
Almindeligt boligbyggeri påbegyndtes også på denne tid, især
ud mod Frederiks Allé.
Jægergårdsgade kan opdeles i to karakteristiske strækninger,
adskilt af M. P. Bruuns Gade. Strækningen mellem M. P. Bruuns Gade og
Strandvejen præges af nordsidens industribebyggelse, der proportionsmæssigt
afviger nogetfra sydsidens boligbebyggelse, som mellem M. P. Bruuns Gade og
St. St. Blichers Gade består af 3½ etages enkle og velproportionerede
rødstenshuse fra omkring 1890, og på strækningen ud til Strandvejen
af 4½ etages større boligejendomme fra sidst i 1890erne til omkring
1912.
Strækningen
mellem M. P. Bruuns Gade og Frederiks Allé har med den livlige butikshandel
og den noget ældre bygningsmasse en helt anden karakter. Det er overvejende
2½ til 3½ etages huse, opført som sluttet bebyggelse, men
med ret varierende facadeudformning og overfladebehandling.
Gennem tiden har denne del af Jægergårdsgade udviklet sig til en
livlig forretningsgade, hvor butikfacaderne præger bygningernes underste
etage. Butiksfacaderne og skiltningen er sjældent i harmoni med den øverste
del af bygningerne, og specielt de mindre huse har været udsat for uheldige
facadeændringer. Enkelte bygninger er der dog med velbevarede og velholdtefacader,
som f.eks. »Det hvide hus« ved hjørnet af M. P. Bruuns Gade,
Apoteket og numrene 61 og 71.
Den lave klassficering af omgivelsernes helhedskarakter hænger således
sammen med de uheldige bygningsændringer, den porportionsmæssigt
afvigende industribebyggelse samt de til tider meget belastende parkerings-
og trafikforhold.