Kaløgade
Kaløgade
blev ligesom Helgenæsgade og Molsgade anlagt og navngivet i 1900 og er
ligesom disse gader opkaldt efter landsdele eller steder på det sydlige
Djursland. Navnet Kalø kendes fra »Kalø Slot«, der
var en af Erik Menved's tvangsborge, opført omkring 13 13 på den
lille ø Kalø inderst i Kalø Vig. Bl.a. sad Gustav Vasa
som fange på Kalø Slot 1518-19. Slottet blev i 1670'erne nedbrudt
af Ulrik Frederik Gyldenløve og kendes nu som »Kalø Slots
Ruin.
På arealet,
hvor Kaløgade, Helgenæsgade og Molsgade blev anlagt, lå
indtil 1899 en stor tømmerhandel. I 1899 opstod der ild i et hjørne
af tømmerlageret. Det udviklede sig til en kæmpebrand, der endte
med at ødelægge tømmerhandelen, et savskæreri, mange
huse og købmandsgårde samt det store nye Mejlborgkompleks, der
var opført i Mejlgade 1896-98. I alt 19 ejendomme nedbrændte.
Kaløgades nordlige side og første del af den sydlige side blev
bebygget i årene 1901-02 med 4½-etages beboelsesejendomme som
sluttet randbebyggelse, der er opført som udlejningsboliger af forskellige
håndværksmestre. Bygningerne er fortrinsvis opført i rød
tegl i tidens renæssanceinspirerede arkitektur med mange facadedetaljer
og ofte med refendfugede underetager.
Gadehjørnerne
markeres med smigfag, oftest med karnapper og tårne og et enkelt med spir.
Kaløgade 5-7, der er en 2½-etages rødstenshjørnebygning,
blev opført i 1944 for M. Seest's Maskinfabrik A/S. Den anvendes nu af
Arkitektskolen i Aarhus.
Den sidste del af Kaløgade - mellem Helgenæsgade og Kærlighedsstien
- støder mod syd op til et areal, der i 1956 blev ryddet for nogle gamle
erhvervsbygninger og indrettet til offentlig parkeringsplads. Gadens sydlige
side har således ikke i samme grad som den nordlige en sammenhængende
karakter. Til gengæld giver den lavere bygning nr. 5-7 og parkeringspladsen
adgang for mere lys til den vestlige ende af Kaløgade. Gadebilledet præges
noget af nogle uheldige vinduesudskiftninger og af en enkelt uheldig facadebeklædning
i underetagen.
Trafikalt er gaden relativt fredelig, men er dog præget af tæt kantstensparkering
i den ene side samt af parkeringssøgende og nogen gennemkørende
trafik, bl.a. til Arkitektskolens parkeringsplads, der har til- og frakørsel
via Kaløgade. Den vestligste ende af gaden - over for parkeringspladsen
- fungerer som stiforbindelse, og et enkelt træ og en bænk i solsiden
giver her »et lille åndehul« i det ellers noget mørke
og bare gaderum.