Østbanetorvet
Gadehjørnerne
markeres med smigfag og i et enkelt tilfælde med karnap og altan. Underetagerne
er i stor udstrækning optaget af forskellige servicefunktioner og en
enkelt butik, dog præges gadebilledet af enkelte butiksnedlæggelser.
Trafikbelastningen på Østbanetorvet er temmelig stor. Der er
i dagtimerne 40 busgennemkørsler pr. time og derudover megen gennemkørende
trafik.
På den brolagte plads/midterrabat mellem vejbanerne er der placeret
en statue af politikeren og børnesagsforkæmperen Peter Sabroe.
Den lille plads er desuden forsynet med to lave læmure, enkelte bænke
og plantekummer samt nogle mindre træer, der sammen med beplantningen
på Nordre Kirkegårds sydspids tilfører torverummet nogle
visuelle kvaliteter.
Østbanetorvet
blev anlagt i 1890-91 som en plads foran Østbanegården, der var
opført i 1877, og blev samtidig navngivet efter denne. Samtidig med Østbanetorvet
blev også Østboulevarden og den nordøstligste strækning
af Knudrisgade anlagt.
Østbanetorvet blev bebygget i årene 1895-96 med undtagelse af nr.
8, der er opført i 1970, og torvet blev samtidig taget i anvendelse som
endestation for byens første kollektive trafik, der bestod af hesteomnibuskørsel.
Torvet er siden blevet omlagt flere gange og fungerer nu som midteropdelt trafikgade
og som knudepunkt for 5 forskellige, kollektive busruter.
Bebyggelsen langs Østbanetorvet består af 3½-4½ etages
beboelsesejendomme som sluttet randbebyggelse, der er opført som udlejningsboliger
af forskellige håndværksmestre. Bygningerne er overvejende opført
i rød tegl i tidens renæssanceinspirerede arkitektur med mange
facadedetaljer.