Østboulevarden
Østboulevarden
blev anlagt i perioden fra midt i 1870'erne til 1892 og var en del af en mindre
ringgade, der førte fra Østbanetorvet op forbi den nye Nordre
Kirkegård, over Kirkegårdsvej og Randersvej og videre oven om Vennelyst
til Høegh Guldbergs Gade. Strækningen fra Østbanetorvet
til Kirkegårdsvej fik navnet Østboulevarden. Det videre gadeforløb
fik navnene Sygehus-boulevard (senere Nørre Boulevard) og Vennelyst Boulevard.
I forbindelse med anlægget af Østboulevarden blev den sydligste
del af Knudrisbakken fjernet. Store mængder af jord blev gravet bort ikke
alene fra vejanlægget, men også fra arealet syd herfor. Jorden blev
bl.a. anvendt til opfyldning ved udvidelse af havneanlægget.
Østboulevardens bebyggelse ligger langs den sydvestlige side og består
overvejende af 3½-4½ etages beboelsesejendomme opført i
perioden 1895-1915 som en sluttet randbebyggelse, der dog nogenlunde midt på
strækningen brydes af to erhvervsorienterede, nyere bygninger i 1 etage,
opført i rød tegl i henholdsvis 1941 og 1953. Den ene af disse
anvendes nu som ungdomsklub. Beboelsesejendommene på strækningen
nærmest Østbanetorvet er opført af forskellige håndværksmestre
i tidens renæssanceinspirerede arkitektur med en del facadedetaljer, og
fremstår dels i rød tegl og dels som pudsede og malede bygninger.
Gadehjørnet ved Knudrisgade markeres med smigfag, karnap og altan.
Bebyggelsen
på den øverste strækning nærmest Kirkegårdsvej
er opført af Arbejdernes Byggeforening overvejende i gul tegl, og en
mindre del er opført i rød tegl. Arkitekturen er ret enkel for
den tid, dog er der en del renæssanceinspirerede elementer i form af facadedetaljer
og markering af gadehjørnet ved Kirkegårdsvej med smigfag, karnap
og tårn.
Gadebilledet præges af en del uheldige vinduesudskiftninger, og de små
forarealer og forhaver, samt de flere steder endnu bevarede, oprindelige lave
smedejernsrækværker, kunne fortjene en istandsættelse og vedligeholdelse.
Østboulevarden stiger jævnt fra Østbanetorvet mod Kirkegårdsvej
og er karakteriseret af den markante forskel mellem randbebyggelsen langs vejens
sydvestlige side og Nordre Kirkegårds grønne arealer på den
nordøstlige side.
Der er en del trafik på Østboulevarden, der dog på grund
af sin bredde ikke virker overbelastet.
Nogle få træer og naboskabet til kirkegårdsanlægget
bidrager til et rimeligt gademiljø.