Otte Ruds Gade
Otto Ruds Gade blev på et byrådsmøde den 17. april 1902 navngivet efter en dansk admiral (1520-1565).

Strækningen vest for Tordenskjoldsgade eksisterede fra gammel tid som markvej fra den senere Aldersrovej ind til et vandingssted ved en Sø, der lå nordvest for det nuværende hjørne af Otto Ruds Gade og Tordenskjoldsgade. Den 24. september 1896 godkendtes en ansøgning om anlæggelse af gaden fra Dronning Margrethes Vej til Tordenskjoldsgade, og ved samme lejlighed antydede ansøgeren en senere påtænkt forlængelse af gaden, men den pludselig opståede krise i byggeriet lige efter århundredskiftet bevirkede, at et endeligt gadeudlæg først blev aktuelt i 1927-28, da byggeaktiviteten for alvor kom i gang igen. Gaden anlagdes med fortove og en 7,5 meter bred, macadamiseret kørebane. I 1930-31 blev vejføringen videreført mod vest frem til Ivar Huitfeldts Gade. Den 1. juni 1933 blev det vedtaget, at kommunen skulle anlægge den resterende strækning frem til Aldersrovej, men i første omgang udførtes arbejdet kun til Willemoesgade. I 1933-34 foretoges en istandsættelse af Otto Ruds Gade, og ved samme lejlighed forbedredes strækningen øst for Tordenskjoldsgade, som dog først blev asfalteret i 1936-37.

Den første bebyggelse blev opført i 1912 i forbindelse med det tidligere Trøjborg Bryggeri's bygningskompleks, hvor margarinefabrikant Otto Mønsted lod hjørnebygningen ved Willemoesgade opføre efter tegning af arkitekt Axel Høeg-Han-
sen. Bebyggelsen langs gaden opførtes jævnt igennem perioden 1926-39 for så vidt angår såvel etagebolig- som villabyggeriet.


Villabebyggelsen på nordsiden af gaden mellem Dronning Margrethes Vej og Tordenskjoldsgade udgøres af 1½-2½-etages bygninger, der hovedsagelig er opført i rød grundmur, idet dog enkelte fremstår i gult murværk eller er pudsede og malede. Villabebyggelsen omgives af en ret høj, kraftig og varieret beplantning. Den sluttede randbebyggelse i gaden er udelukkende opført i rødt murværk i 2½-5½ etager dels med individuelt udformede bygninger og dels med bygninger opført efter en fælles plan, der ofte fremstår i en tidlig, funktionalistiskinspireret arkitektur. En tiltagende vinduesudskiftning til uensartede og dårligt tilpassede vinduer forringer dog i stor udstrækning gadestrækningens arkitektoniske helhedsvirkning.

Otto Ruds Gade er belastet af såvel lokal- som gennemkørende trafik, der for den vestlige endes vedkommende suppleres med trafik til universitetsafdelingen og Trøjborg Centret. I gadens østende er kørebanen afspærret ved opstilling af betonplantekasser, og her finder man også gangtunnelforbindelsen under Dronning Margrethes Vej. På den sidste gadestrækning fra Edouard Suensons Gade mod Dronning Margrethes Vej foregår der henholdsvis skrå- og vinkelparkering. Desuden foretages der kantstensparkering i hele gaden langs begge vejsider, hvilket i nogen grad belaster et ellers rimeligt gademiljø.
Til top