Otte
Ruds Gade
Otto
Ruds Gade blev på et byrådsmøde den 17. april 1902 navngivet
efter en dansk admiral (1520-1565).
Strækningen vest for Tordenskjoldsgade eksisterede fra gammel tid som
markvej fra den senere Aldersrovej ind til et vandingssted ved en Sø,
der lå nordvest for det nuværende hjørne af Otto Ruds Gade
og Tordenskjoldsgade. Den 24. september 1896 godkendtes en ansøgning
om anlæggelse af gaden fra Dronning Margrethes Vej til Tordenskjoldsgade,
og ved samme lejlighed antydede ansøgeren en senere påtænkt
forlængelse af gaden, men den pludselig opståede krise i byggeriet
lige efter århundredskiftet bevirkede, at et endeligt gadeudlæg
først blev aktuelt i 1927-28, da byggeaktiviteten for alvor kom i gang
igen. Gaden anlagdes med fortove og en 7,5 meter bred, macadamiseret kørebane.
I 1930-31 blev vejføringen videreført mod vest frem til Ivar Huitfeldts
Gade. Den 1. juni 1933 blev det vedtaget, at kommunen skulle anlægge den
resterende strækning frem til Aldersrovej, men i første omgang
udførtes arbejdet kun til Willemoesgade. I 1933-34 foretoges en istandsættelse
af Otto Ruds Gade, og ved samme lejlighed forbedredes strækningen øst
for Tordenskjoldsgade, som dog først blev asfalteret i 1936-37.
Den første bebyggelse blev opført i 1912 i forbindelse med det
tidligere Trøjborg Bryggeri's bygningskompleks, hvor margarinefabrikant
Otto Mønsted lod hjørnebygningen ved Willemoesgade opføre
efter tegning af arkitekt Axel Høeg-Han-
sen. Bebyggelsen langs gaden opførtes jævnt igennem perioden 1926-39
for så vidt angår såvel etagebolig- som villabyggeriet.
Villabebyggelsen
på nordsiden af gaden mellem Dronning Margrethes Vej og Tordenskjoldsgade
udgøres af 1½-2½-etages bygninger, der hovedsagelig er
opført i rød grundmur, idet dog enkelte fremstår i gult
murværk eller er pudsede og malede. Villabebyggelsen omgives af en ret
høj, kraftig og varieret beplantning. Den sluttede randbebyggelse i gaden
er udelukkende opført i rødt murværk i 2½-5½
etager dels med individuelt udformede bygninger og dels med bygninger opført
efter en fælles plan, der ofte fremstår i en tidlig, funktionalistiskinspireret
arkitektur. En tiltagende vinduesudskiftning til uensartede og dårligt
tilpassede vinduer forringer dog i stor udstrækning gadestrækningens
arkitektoniske helhedsvirkning.
Otto Ruds Gade er belastet af såvel lokal- som gennemkørende trafik,
der for den vestlige endes vedkommende suppleres med trafik til universitetsafdelingen
og Trøjborg Centret. I gadens østende er kørebanen afspærret
ved opstilling af betonplantekasser, og her finder man også gangtunnelforbindelsen
under Dronning Margrethes Vej. På den sidste gadestrækning fra Edouard
Suensons Gade mod Dronning Margrethes Vej foregår der henholdsvis skrå-
og vinkelparkering. Desuden foretages der kantstensparkering i hele gaden langs
begge vejsider, hvilket i nogen grad belaster et ellers rimeligt gademiljø.