Sønder
Allé
Sønder
Allé er den ældste del af det gamle vejforløb »bag
om byen«. Vejen var i begyndelsen af 1800-tallet næsten ufremkommelig,
men i 1820'erne begyndte foretagsomme borgere at omdanne den til en promenadevej
med allétræer og spadseresti.
I 1813 anlagdes en kirkegård omtrent hvor rutebilstationen nu findes.
Da undergrunden imidlertid viste sig for fugtig, blev der lå år
senere anlagt en ny udenfor Frederiksport, hvor nu rådhuset ligger.
Vejen bag om byen var ubebygget, indtil accisen bortfaldt i 1851, derefter begyndte
man at bygge tæt i den nordre del, og lidt efter lidt kom der også
enkelte huse i Sønder Allé.
Gaden
havde betydning som forbindelse mellem Fredensgade og Frederiksgade, og med
etableringen af Clemensbro i 1884 kom Sønder Allé i direkte forbindelse
med byens nye forretningskvarterer.
Den mislykkede kirkegård blev udlagt til haver og senere overtaget af
Statsbanerne til rangerterræn. En del af terrænet blev i 1920'erne
indrettet til rutebilstation.
I 1978 og 1981 blev der plantet henholdsvis seks og tre lindetræer, Tilia
cordata i gaden. Plantningen har bl.a. til formål at sammenbinde gaden
på den strækning, hvor husrækken er afbrudt vest for Bispegården
samt at markere gadens parkeringsområde.