Vesterbrogade
Vesterbrogade
er anlagt i 1860 og navugivet i 1868.
Gaden, der dengang dannede afslutningen på Silkeborgvejens indføring
i byen ved det daværende kvægtorv (Vesterbro Torv) og den Vestre
port ved Vestergade, har sandsynligvis fået sit traditionelle navn som
følge af den træbro, der i begyndelsen af 1800-tallet førte
landevejen over vandløbet Hesselbækken, der også idag løber
gennem Botanisk Have, men fortsættes i rør under Vesterbrogade
ved Thorvaldsensgade og ud i Århus Å.
Vesterbrogade har, med sin status som indfaldsvej, gennem tiden været
relativ stærkt befærdet. Tidligere med trafik både af gennemkørende
og lokal karakter. Den lokale trafik, som udsprang af kvarterets gennem årene
nedlagte erhvervsfunktioner - mejeri, tømmerplads, teglværk og
kvægtorv er borte, og gaden fungerer nu sammen med Thorvaldsensgade som
fordelingsgade for den pendlings- og godstrafik, som bevæger sig ad Silkeborgvej
til og fra centrum.
Gadens forskelligartede og uharmoniske facadeforløb må tilskrives
en samfundsmæssig udvikling i perioden fra gadens anlæggelse i 1860,
hvor man hovedsagelig byggede i 2-2½ etage, og frem til 1906, hvor gaden
for den nordlige sides vedkommende var helt udbygget. I denne periode forekom
der en stigende tilstrømning af landarbejdere til byen, og efterspørgslen
efter boliger steg. I Vesterbrogade, såvel som i andre gader, betød
dette behov en betydelig større udnyttelse af grundarealerne end tidligere,
og man byggede nu udlejningsejendomme i både 4 og 5 etager lige så
vel som man etablerede baghusbebyggelser til boligformål i 3 og 4 etager.
I modsætning
til nordsiden af gaden, der stort set ikke har ændret sig siden arkitekterne
A. Høeg-Hansen og Chr. Frühstück Nielsen tegnede nr.4 og
6 i 1911, har sydsiden skiftet ansigt flere gange - hvor der før var
en tømmerplads mod Vesterbro Torv, blev der i 1920'erne bygget en stor
boligkarré og igen i 1960'erne en stor beboelsesejendom vest for det
nu nedlagte mejeri's gamle kontorbygning.
Gadens butikshandel har gennem tiden været underlagt de aktiviteter,
der har været tilknyttet Vesterbro Torv. Flere af butikkerne var ikke
oprindelig indrettet til sit formål, men blev etableret i eksisterende
lejligheder. Baggrunden for denne udvikling skal findes dels i den ud-bygning
og tilflytning, der skete i området i perioden omkring århundredskiftet,
dels i kvægtorvets aktiviteter, der medførte en vis
»
oplandshandel «.
Nu hvor kvægtorvet forlængst er borte og erstattet af supermarkeder,
vil nogle af butikkerne nok efterhånden vende tilbage til deres oprindelige
funktioner som boliger.
Da Vesterbrogade idag fremstår som en »trafikkorridor« mellem
Vesterbro Torv og »Cereskrydset« og er en del af en overordnet
gadestruktur, vil gaden ikke kunne tilbyde væsentlige miljømæssige
kvaliteter til lokalområdet.