Vejnettet
Færdes man på småvejene i kommunen oplever man, at det gamle
vejnet stadig findes fra tiden før bileme for alvor fik magten. Dette
fint-maskede vejnet kæder stadig mange af landsbyerne og gårdene
sammen. Nogle steder er vejene dog blevet afbrudt af nye veje - typisk af
motorveje eller omfartsveje. Det gamle vejnet følger landskabets naturlige
og bløde former. Vejene snor og slynger sig, der hvor det er nød-vendigt
- rundt om en bakkeknold, ned over en å og ind imellem gårde og
huse. Landskabet opleves som større, når man kører på
de små veje, og de enkelte elementer i landskab og bebyggelse forekommer
nærværende og betydningsfulde.
Det vifteformede system af ind- og udfaldsveje til Århus peger mod centrum.
Fra dem opleves bakkeskråningerne ned mod byen stærkt. Disse veje,
der oprindeligt fulgte terrænets form, er med tiden blevet udvidet og
udjævnet sådan, at dale og bakkedrag skæres over eller igennem.
Motorvejene dominerer landskabet mere end jernbanerne og de øvrige
vejsystemer. Nogle steder følger de terrænet, men mange steder
er de skåret gennem eller hævet op over det naturlige terræn.
Herved overskæres naturlige dalstrøg, og bakkedrag bliver spaltet.
Motorvejene bryder de ældgamle og topografisk bestemte strukturer.
Jernbanenettet
Jernbanerne er typisk anlagt, hvor forhindringerne er mindst - de forløber
naturligt i landskabet og føjer sig hvor det er muligt efter de store
bakkers linier. Flere steder ses banestrækninger, der som arkitektoniske
indslag understreger og beriger et landskabs form. Jernbaner kan opleves som
selvstændige, landskabelige elementer, der har deres eget arkitektoniske
"sprog", som også omfatter beplantninger, bygninger, viadukter
m.v., der i sagens natur følger banelegemets langstrakte form. Banerne
følger det jævne terræn, og de er da netop også ofte
placeret i ådalenes kanter. Ud af i alt fem banestrækninger er
de fire ført ind gennem Århus ådal til banegården.
Nedlagte jernbaner med volde, stier, beplantninger, stationsbygninger og lign.
beriger landskabet både i kraft af deres fortælleværdi og
deres karakteristiske linieføring.
Det fintmaskede og sammenhængende gamle vejnet afbrydes mange steder
af motorvejene.
Det fintmaskede vejnet sammenbandt landsbyerne og købstaden. Efter kort fra 1870'erne.
I dag ligger de forskellige vejsystemer "lag på lag", sammenflettet og side om side. Under det hele ligger det gamle net af biveje.