REGISTRANT - Registrantområder - Indre by 4


 


Motorkompagniets lange bygning spærrer for kontakten til havnen og bugten. En nedrivning af denne, og andre bygninger langs Kystvejen, ville genskabe kontakten mellem den gamle bydel og havnen.
Man ser hvorledes havnen er ved at lukke byen indefra bugten. Havnen spender næsten udfra Riis Skov og til Marselisskoven. Man ser hvor vigtigt det er, at de indre, efterhånden umoderne havneområder åbnes for byen, så man atter får kontakt til havn og bugt. De punkterede linjer viser mulige udsigtslinjer, som kan skabes mod Skødshoved og Mols. Det fremgår også af kortet, hvor lidt åbent land der er tilbage ved Tangkrogen, og hvor vigtigt det er, at dette ikke lukkes.
 
 
udsigtsmuligheder og kontakt med vandet ved, efterhånden som lejemål og afskrivning tillader det, at fjerne ligegyldige bygninger og samtidigt sørge for, at nye bygningsanlæg placeres og udformes rigtigt, så man får udsigt og kontakt til bugt og landskaber. Det kunne realiseres flere steder, f. eks. ud for Domkirken og Nørreport.
  Endvidere bør man sikre den sidste rest af det karakteristiske Århusbillede - Strandvejen ved Filtenborgs Plads og Marselisborg
 


Herfra ser man hvor tæt Domkirken og Toldboden ligger på havnen. Det er i dag vanskeligt at opfatte, men ville kunne bedres ved hensynsfuld planlægning.
 
 
- mod ødelæggelse ved forkert planlægning af dette åbne stykke. Tangkrogen bør friholdes. Selv en marina kan

vise sig at være en misforståelse. Det er allerede gået alt for hårdt ud over dette vigtige og smukke Århusmiljø.
 

 
Selv lave huse kan skjule udsigten over bugten fra Kystvejen. Kun steder ind imellem kan man endnu få et lille glimt.


 
En sidste rest af det meget fine og karakteristiske Århus miljø. Strandvejen med treerne, der følger bugtens krumme kystlinie. Opfyldninger eller bebyggelse må ikke ødelægge denne sidste rest.


 
Flere smukke udsigter over bugten fra udfartsvejen til byen ødelægges af havnens store udvidelser. Oddervej.