REGISTRANT - Registrantområder - Indre by | 3 |
Indledning Af formanden for »Udvalget for bygnings- og miljøbevaring«, professor, arkitekt m.a.a. Johannes Exner |
||||
At arbejde med bygnings- og miljøværdier
i Århus har naturligvis noget at gøre
med både byens fortid og dens fremtid.
Vi, der lever i dag, er placeret som et
punkt på en lang historisk linie, hvor vi
modtager fra den ene side og afleverer til
den anden. Det vi leverer videre til vore
efterkommere, f. eks. byens huse, er i
kvalitetsmæssig henseende afhængigt af,
hvordan vi modtog det, og hvorledes vi
passede det. Mennesker lever sædvanligvis kortere end bygninger. Mens vi lever, påvirkes vi af skiftende moder og strømninger, kulturelt og politisk. På baggrund heraf behandler vi vore bygninger og bymiljøer. Ofte ubetænksomt kortsigtet og perspektivløst. Vi er dermed hensynsløse overfor bygninger, som skal bære videre på vore fejltagelser, og som vore efterkommere belastes med at leve i. Man må forlange, at alle, som har direkte eller indirekte ansvar og indflydelse på byens bygnings- og miljøforhold, vil udvise tilstrækkeligt udsyn og fantasi, således at byens miljøværdier øges og stimuleres. Tilvejebringelse af historiske værdier kræver tid. Vore værdifulde bygninger og miljøer appellerer derfor til med fantasi og udsyn at levere miljøerne videre til de næste generationer. Havnen Udover de i denne bog nævnte bygninger og miljøer kan det være på sin plads at pege på nogle andre konkrete forhold, som har stor betydning for Århus by, og som bør behandles på rette måde og med ansvar for fremtiden. Danmark har to bugtbyer, Århus og Køge. Sammenlignet med fjordbyerne ligger de direkte ved havet - hvilket sommetider kan være svært at opfatte. Hvem tænker f. eks på, når man går på Bispetorvet i Århus, |
Fra Strøgets udmunding i Store Torv ville man kunnne få et glimt af havn og bugt, gennem Skolegade, Hvis Motorkompagniets bygning blev revet ned. |
Herfra Skolegade ser man. hvor uheldigt Motorkompagniets bygning spærrer for udsigten. Et kik ud over havnen og bugten ville, her som flere andre steder, være muligt. |
||
Dette fine billede med Mols i horisonten skjules af Motor kompagniets bygning. |
||||
at
der kun er ca. 200 m fra Domkirken til vandet. Det kunne have
været smukt og spændende herfra at se bugten og udsigten
mod Skødshoved, Mols og Helgenæs.
Det er synd for borgerne og byen, at man gennem mangeår
ubetænksomt har ladet
havneområdet udvikle sig uden hensyn hertil. Byen skal naturligvis have sin havn, det er en vigtig og væsentlig del af byens funktion og eksistens, og et havnemiljø |
med skibe og kraner kan
være spændende og værdifuldt. Havnens hidtidige
udvikling synes dog
ikke på nogen måde at tage hensyn til byens miljøer.
Den har mere og mere adskilt byen fra bugten. Man må derfor
slå til lyd for, at havnen udformes mere borgervenligt, evt.
gennem langsigtet planlægning, så den integreres som det
betydningsfulde led mellem byen og bugten, den er. Der kunne f. eks. skabes |