REGISTRANT - Registrantområder - Nørre Stenbro og Skovvejskvarteret | 12 |
Skovvejen med Arbejdernes Byggeforenings huse juni 1954. Lokalhistorisk Samling. |
omkring 1890, men
vejen eksisterede
væsentlig tidligere, hvor
den fungerede som
indkørselsvej til »byens baksandgrav på Knudrisbakke« - en grus- og
sandgrav, hvorfra man bl.a. forsynede sig med sand
og grus til brolægning og til sejlskibsballast. Omkring 1900
udgjorde sandgraven
en udgravet plads på 1 ½ td. land omgivet af høje
bevoksede skrænter - et
idyllisk sted, som byrådet stillede til rådighed for
idrætsklubberne, der om
sommeren indrettede tennisbaner og om vinteren omdannede stedet til
skøjtebane,
»der om aftenen ofte var oplyst af fakler, mens
skøjteløberne underholdtes af et
musikkorps«. Klintegården På Skovvejen, der ellers overvejende bestod af relativt små huse, opførte ingeniør Ove Christensen i 1935-36 »Klintegården«, et bygningskompleks, der med sit internationalfunktionalistiske formsprog karakteriseredes som »et af nutidens mest moderne boligkomplekser, der på afgørende måde adskiller sig fra almindeligt boligbyggeri, både hvad angår selve det byggetekniske og den gennemførte service, der er etableret for lejerne«. Bygningerne blev opført helt i jernbeton og blev udstyret med en lang række moderne faciliteter, der var meget usædvanlige for den tid - dels til den enkelte bolig og dels til fælles afbenyttelse. Bl.a. etableredes to store børnestuer, store legepladser, køkken og spisestue til 24 personer, pension, hvorfra lejerne »for en rimelig pris kan rekvirere mad«, hushjælp, gæsteværelser, selskabslokaler, billardsaloner samt vinterhave og åbne tagterrasser med udsigt over vandet. Kollektiv trafik Den kollektive trafik i Nørre Stenbro- og Skovvejskvarteret startede i 1896 med vognmand Dyhrs hesteomnibuskørsel (Aarhus Omnibus-Selskab), der gennemkørte følgende rute: Frederiks Allé, Jægergårdsgade, Hovedbanegården, Banegårdsgade, Østbane-torvet og Østbanegården. I 1903 ophørte Aarhus Omnibus Selskab og blev i 1904 erstattet af »Aarhus Elektriske Sporvej« - et privat aktieselskab selskab, der omlagde og udvidede ruten til Guldsmedgade, Nørregade, |
|||
Sandgravvej set mod Skovvejen 1909. Lokalhistorisk Samling. |
||||
Klintegården set fra øst 1936. Lokalhistorisk Samling. |
||||
der i Århus var den første af sin art. Foreningen byggede huse, som medlemmerne med tiden selv skulle overtage. Der blev bl.a. opført huse på Kirkegårdsvej 1-17 og 12- 24 i perioden 1884-1903, langs den øverste del af Østboulevarden | 11C-35
i perioden 1897-1915, på Skovvejen
21-51 i
perioden 1887-1893 og langs Sandgravvej
3-5 i 1894. Husene eksisterer endnu. Sandgravvej Sandgravvej fik officielt sit navn |