REGISTRANT - Registrantområder - Nørre Stenbro og Skovvejskvarteret 13

Knudrisgade, Østbanetorvet og Skovvejen til endestationen på Trøjborgvej. Mellem Skt. Pauls Kirkeplads og Østbanetorvet var der 5 minutters drift. I yderområderne mod syd og nord var der længere intervaller. I 1928 blev sporvejsselskabet overtaget af kommunen, der samtidig udvidede nettet og ændrede navn til Århus Sporveje. I 1971 blev sporvognsdriften nedlagt og erstattet af busdrift, der også tidligere med andre ruter havde suppleret sporvognsdriften, men som nu efter kommunesammenlægningen i 1970 efterhånden blev udvidet til at dække hele den nye Århus kommune.
  Udvidelsen af busnettet har - sammen med de senere års stærke vækst i den øvrige trafik - betydet en kraftig belastning af gadenettet i og omkring Nørre Stenbro- og Skovvejskvarteret. F.eks. har den smalle Knudrisgade, der fortsat anvendes som busgade,. i dagtimerne 28 gennemkørsler pr. time.
  
STATUS
Det er vanskeligt at give en samlet karakteristik af det her registrerede område, hvis bebyggelse - som det fremgår andetsteds i registranten - tidsmæssigt fordeler sig bredt.
  Ud over de få rester, der er tilbage af de gamle huse og købmandsgårde fra før konsumptionens ophævelse, bærer området præg af dels at være »udflytterområde« for mange håndværkere og håndværksmestre, der byggede mindre fritstående eller sammenhængende huse og erhverv i baggårdene, og dels af de lidt senere opførte 4-5 etages private udlejningsejendomme, der primært er opført som sluttede randbebyggelser. Området præges desuden af Arbejdernes Byggeforenings karakteristiske små sammenbyggede huse. Egentligt boligforeningsbyggeri findes ikke i området, der, bortset fra Klintegården og nogle enkelte, punktvise nybyggerier i forbindelse med nedrivninger, var udbygget omkring 1915.
  Købmandsgårdene med deres blandede vareudbud mødte i begyndelsen af dette århundrede 
stor konkurrence fra nye specialiserede brancheforretninger, og


Skovvejen set mod nord 1904 - med en af vognene fra det nystartede Aarhus Elektriske Sporvej.
Lokalhistorisk Samling.
 
 

Østbanetorvet 1904 - med en af vognene fra det nystartede Aarhus Elektriske Sporvej. I baggrunden ses Østbanegården.
Lokalhistorisk Samling.
 
 

Knudrisgade 1988
 
 
detailhandelen voksede med mange småhandlende. Nogle få af disse er endnu tilbage, men de fleste har måttet lukke som følge af konkurrencen fra supermarkeder - ofte i forbindelse med generationsskifte.
  Butikslokalerne anvendes i dag primært til boligformål, medens enkelte anvendes til kontorer eller står tomme. De gamle ejendomme er gennemgående dårligt vedligeholdte, og lejlighederne, der oftest er små, er for knap  halvdelens