![]() |
REGISTRANT - Registrantområder - Nørre Stenbro og Skovvejskvarteret | ![]() |
2 | ![]() |
Nørre Stenbro og Skovvejskvarteret | ||||
Områdets historie, status og muligheder | ||||
I forbindelse med industrialiseringsprocessen,
som her i landet accelererede
kraftigt i slutningen af forrige århundrede,
oplevede Århus i lighed med hovedstaden
og de Heste større provinsbyer en voldsom
tilvækst. Den voksende industri krævede
arbejdskraft og trak mange mennesker
fra landet til byerne. I årene fra 1870
til 1900 voksede byens indbyggertal således
fra ca. 15.000 til ca. 50.000, og på
baggrund af disse mange menneskers boligbehov
blev byggeaktiviteten følgelig
ret intens. Helt fra til 1851, hvor konsumptionen (bytolden) ophævedes, trængtes byens borgere bag de gamle byporte, men derefter tog udviklingen fart. Havnen blev udbygget, jernbanen indviedes i 1862, og dermed var grunden lagt for større virksomheders etablering. Fabrikker og boligkvarterer skød hurtigt op, og kort efter århundredskiftet var arealerne mellem det gamle Århus og de nuværende ringgader stort set udbyggede. Disse områders boligkvarterer - karrékvartererne - omfatter omtrent 5000 etageejendomme. Områdets historie Nærværende registrant over Nørre Stenbro og Skovvejs-kvarteret omhandler i alt 309 ejendomme. Heraf er 209 beliggende i Nørre Stenbro-kvarteret, der mod nord afgrænses af Nørre Boulevard, Østboulevarden og Østbanetorvet, mod øst af Kystrvejen og mod syd og sydvest af Nørreport og Nørrebrogade. De øvrige 100 er beliggende i Skovvejs-kvarteret, omfattende Skovvejen, Østbanetorvets nordlige side og Sandgravvej. Navnet Nørre Stenbro er af helt ny dato, optaget af beboerne i området i forbindelse med oprettelse af en beboerforening midt i 1970'erne. Med lidt god vilje kan navnet dog knyttes tilbage til »Stentoften «, |
![]() |
|||
der
indtil ca. midten af 1800-tallet var betegnelsen for området
omkring og nord for den nuværende Knudrisgade, - |
dengang
et jordstykke beliggende umiddelbart uden for bygrænsen
mellem Mejlgades og Studsgades byporte. |
|||