REGISTRANT - Registrantområder - Trøjborg

14


»Villa Tamina« set fra nord, opt. 1984.
 
 


 
Trøjborgvej 4 og 6.
 
 
som en lille, grøn idyl, der dannede en fin overgang til Ris Skov.
  Få år efter opførelsen af de første villaer langs østsiden af Dronning Margrethes Vej gik man i gang med at bygge på grundstykkerne mellem Trøjborgvej og Niels Juels Gade. Denne udbygning, der her startede op og blev begyndelsen til kvarterets første egentlige karrédannelse, adskiller sig ikke væsentligt fra udbygningen, som den var foregået i Ø-gadekvarteret omkring Falstersgade, Ny Munkegade og Samsøgade nogle år tidligere.
  Den egentlige begyndelse til udbygningen blev gjort i 1896, da man opførte cykelfabrikken »Dania« på et areal ved den nederste del afTrøjborgvej (Trøjborgvej 8). Cykelfabrikkens hovedbygning, der blev tegnet af arkitekt Frimodt Clausen, havde facade mod Trøjborgvej og fremstod - formodentlig inspireret af de dengang frie, landlige omgivelser- som et italienskinspireret landhus.
  Bygningen, der var indrettet til

kontor, beboelse og lager, fik ved en ombygning i 1919 sit nuværende facadeudtryk. Automobilfirmaet F. Biilow og Co., der på dette tidspunkt havde købt fabriksbygningerne, lod forhusets underetage ombygge og indrette til automobiludstilling med store spejlglasruder og en facade med pudsede og kvaderfugede murpiller.
  I årene frem til 1900 opførtes kvarterets første etageboliger langs Trøjborgvejs nederste del og langs Niels Juels Gade på strækningen mellem Ivar Huitfeldts Gade og Willemoesgade.
  Trøjborgvej 4 og 6 blev som de første udlejningsboliger i flere etager opført i 1897. Der er her tale om huse i 4 og 5 fag opført i 2½ etage med høj kælder.
  Disse huse blev, ligesom en stor del af kvarterets efterfølgende bebyggelser, opført på initiativ af håndværkere og håndværksmestre, som i mange tilfælde selv beboede en enkelt af lejlighederne og udlejede de

øvrige. Villaen Trøjborgvej 2D, der gemmer sig i karreens gårdrum, er ligeledes opført i 1897 og vidner om, at man på dette tidspunkt ikke havde en præcis forestilling om, hvorledes denne del af kvarteret skulle udbygges.
  Niels Juels Gade 75, 77 og 79, der er opført i 1899 som en del af den første bebyggelse, er et eksempel på tre grundstykker bebygget efter de samme planer. Det således fremkomne gadestykke fremtræder med et ensartet og gentaget facademotiv, hvilket er usædvanligt for et byggeri fra denne periode.
  I årene frem til 1902 blev en stor del af grundstykkerne mellem Trøjborgvej og Niels Juels Gade udbygget. Husene her blev i stor udstrækning opført i 4½ etager og indgik som en del af kvarterets første karrébebyggelse.
  Den overvejende byggestil, som den også blev praktiseret i andre af byens kvarterer i denne periode, er renæssanceinspireret - d.v.s. facader i røde teglsten med pudsede detaljer i form af vindues- og dørindfatninger, fordakninger, frontener, pudsede gesimser og konsoller. Hertil kommer også pudsede og som regel refend- eller kvaderfugede underetager. Husene har almindeligvis teglhængt sadeltag og er ofte forsynet med heltagskviste. Vinduerne er udført i to eller tre fag med overrammer, og facaderne er ofte dekoreret med vandrette, pudsede bånd, der i placering er afpasset vinduernes tværposte. Langs Trøjborgvej er flere af husene yderligere udstyret med konsolbårne altaner og

Facadetegning af den gamle cykelfabrik Trøjborgvej 8 som den blev opført i 1896.