REGISTRANT - Registrantområder - Frederiksbjerg Vest | 6 |
få
overladt karréen syd for Ingerslevs Boulevard og vest
for F. Vestergaards Gade til bebyggelse med beboelseshuse. Fabrikant J.
Chr. Møller fik sagen udsat, idet han gerne ville have
undersøgt, hvorvidt der var mulighed for at få en vej op
imod den ny kirke. En arkitektkonkurrence om Skt. Lukas Kirke var netop
afholdt i 1918 - arkitekterne Anton Frederiksen og Kaj Gottlob vandt
konkurrencen - og kirkens udformning og placering var således
fastlagt, og næsten samtidig var opførelsen af Århus
Idrætsparks hovedbygning påbegyndt efter tegninger af
arkitekt A. Høeg Hansen. Det er uvist, om det var J. Chr.
Møller's egen idé med en retlinet vej mellem de to
monumentale bygninger, eller om han havde påtaget sig ideen,
eventuelt efter tilskyndelse fra en af de tre førnævnte,
kendte arkitekter. Den retlinede vej er indtegnet på
oversigtskortet s. 4, og |
indtegningen
er formodentlig sket kort efter Møllers
udsættelse af sagen. Således kunne byrådet den 31. maj 1919 vedtage en af stadsingeniøren udarbejdet vej- og karréplan for Marselisborg-terrænet, hvor kirken og stadion var forbundet med en retlinet alle med konkavt længdeprofil, så det var muligt at få et smukt vue gennem hele alleens længde med henholdsvis kirkens tårn og søjlepartiet på stadions hovedbygning som point-de-vue. Planen indgik i afdelingsingeniør A. F. Frederiksen's i 1919- 20 udarbejdede byplan, der blev udgivet i en lille bog med titlen »Byplan for en Del af Aarhus og sydlig Opland«. Foruden kortmateriale giver A. F. Frederiksen en orienterende beskrivelse samt en kortfattet vejledning for bedømmelsen af byplanen, ligesom hovedsynspunkterne for planensudarbejdelse er belyst. (Jfr. planen). |
A. F.
Frederiksen's byplan, som afviger
betydeligt fra Ambt og Kampmann's plan, er
præget af tidens nyklassicistiske arkitektursmag,
ligesom økonomiske betragtninger ved
planens udformning spiller en afgørende
rolle, idet »En Byplan, der virker rolig i sine
Linier, vil altid indeholde sikre Betingelser
for at vise sig at være økonomisk anlagt.
Rektangulære Karreer i Arealerne mellem
Færdselsvejene skaber Ro i Planen og giver
ubestridt den mest økonomiske Udnyttelse af
Arealerne«.³ Der sker således et dramatisk
skift fra Ambt og Kampmann's middelaldelige
og bugtede, æstetisk-kunstneriske plan til
Frederiksen's økonomiske, velbegrundede og overordentligt
aksefaste, nyklassicistiske
byplan. |
||
Udsnit af Oversigtskortet fra Afdelingsingeniør A. F. Frederiksen's »Byplan for en Del af Aarhus og sydlig Opland« fra 1919-20. |